Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek (oznaczony (…)) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy okresu rozliczeniowego, w którym powinni Państwo wykazać w JPK_VAT korektę podatku VAT należnego z tytułu wystawionej Faktury korygującej 100% zaliczkowej oraz niezaliczkowej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.1. Informacje ogólne a. 3 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca dołączył do grupy kapitałowej będącej największym producentem i dostawcą energii elektrycznej w Polsce. Powyższe przełożyło się m.in. na zmianę firmy, pod którą działa Spółka. Spółka prowadzi wyspecjalizowaną działalność na rynku energetycznym w zakresie handlu energią elektryczną, świadczenia usług kompleksowych obejmujących sprzedaż energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji energii elektrycznej oraz dokonuje sprzedaży (...). b. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski. c. A. sp. z o.o. jest spółką dominującą względem Spółki, tj. posiada w nich 100% udziałów (dalej: „Udziałowiec”).
1.2. Ustrukturyzowane faktury korygujące 100% a. Spółka od 1 lutego 2026 r. wystawia na rzecz podatników VAT (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - dalej „B2B”) faktury ustrukturyzowane, o których mowa w art. 2 pkt 32a Ustawy o VAT, tj. za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”) w rozumieniu art. 106nd Ustawy o VAT. b. Spółka nie wystawia za pośrednictwem KSeF faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej „B2C”). c. Ustawa o VAT przewiduje następujące tryby funkcjonowania KSeF: Tryb online - tryb wystawienia faktur, o którym mowa w art. 106na Ustawy o VAT.
Faktura jest przesłana do KSeF w dacie jej wystawienia, wskazanej w polu P_01 struktury logicznej faktury ustrukturyzowanej, Tryb Offline24 - tryb wystawienia faktur, o którym mowa w art. 106nda Ustawy o VAT, możliwy do wykorzystania w razie trudności w wystawianiu i przesyłaniu faktur do KSeF wynikających z jakości sieci transmisyjnej lub braku połączenia z Internetem. Data przesłania faktury do KSeF jest późniejsza niż data jej wystawienia, wskazana w polu P_01 struktury logicznej faktury ustrukturyzowanej, Tryb Offline - Niedostępność KSeF - tryb wystawienia faktur, o którym mowa w art. 106nh Ustawy o VAT. Może wystąpić np. w razie zaplanowanych prac serwisowych KSeF.
Fakturę wystawia się w formie elektronicznej, a następnie przesyła do KSeF w ustawowym terminie. Tryb awaryjny - tryb wystawienia faktur, o którym mowa w art. 106nf Ustawy o VAT. Może wystąpić w przypadku zidentyfikowanej po stronie Ministerstwa Finansów usterki KSeF. Fakturę wystawia się w formie elektronicznej, a następnie przesyła do KSeF w ustawowym terminie. Tryb awarii całkowitej - tryb wystawienia faktur, o którym mowa w art. 106ng Ustawy o VAT, przewidziany dla sytuacji nadzwyczajnych, tj. zagrożenie kraju lub jego infrastruktury. Proces fakturowania odbywa się w całości poza KSeF.
Tryb Offline24, Tryb Offline - Niedostępność KSeF, Tryb awaryjny, Tryb awarii całkowitej nazwane są dalej łącznie Trybami specjalnymi. d. Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której zaistnieje potrzeba wystawienia przez Spółkę faktury korygującej do zera wszystkie dane faktury pierwotnej (razem „Faktury korygujące 100%”) m.in. w związku: 1. ze zwrotem zaliczki wpłaconej przez kontrahenta na rzecz Spółki z tytułu usługi, która następnie z różnych względów nie została wykonana.
Wówczas Spółka będzie zobowiązana wystawić Fakturę korygującą 100% do uprzednio wystawionej faktury zaliczkowej (dalej „Faktury korygujące 100% zaliczkowe”), 2. z wystawieniem faktury ustrukturyzowanej z błędnym numerem NIP kontrahenta nabywającego daną usługę. Wówczas Spółka będzie zobowiązana wystawić Fakturę korygującą 100% z błędnym (pierwotnie zastosowanym) numerem NIP kontrahenta, a następnie fakturę z poprawnym numerem NIP kontrahenta, 3. z dwukrotnym zafakturowaniem tej samej usługi. Wówczas Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę korygującą 100% do jednej z wystawionych faktur (tej z późniejszą datą wystawienia).
Faktury korygujące 100%, o których mowa w punkcie 2 i 3 powyżej są nazwane dalej „Fakturami korygującymi 100% niezaliczkowymi”.
Pytania
W którym okresie rozliczeniowym Spółka powinna wykazać w JPK VAT korektę podatku VAT należnego z tytułu wystawionej Faktury korygującej 100% zaliczkowej oraz niezaliczkowej? Czy okres rozliczeniowy wykazania Faktury korygującej 100% jest uzależniony od trybu funkcjonowania KSeF, w którym Faktura korygująca 100% została wystawiona oraz statusu kontrahenta (B2B, B2C) na rzecz którego Faktura korygująca 100% została wystawiona?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, korekta podatku VAT należnego z tytułu wystawienia Faktury korygującej 100% powinna zostać wykazana w okresie rozliczeniowym, w którym: została wykazana dla celów podatku VAT faktura pierwotna, do której Faktura Korygująca 100% się odnosi - dotyczy Faktur korygujących niezaliczkowych.
Nie jest to uzależnione od trybu funkcjonowania KSeF ani statusu kontrahenta, na rzecz którego Faktura korygująca 100% niezaliczkowa została wystawiona, została wystawiona Faktura korygująca 100%, nastąpiło przesłanie Faktury korygującej 100% do KSeF lub Spółka otrzymała potwierdzenie otrzymania Faktury korygującej 100% przez nabywcę towaru lub usługi - dotyczy Faktur korygujących 100% zaliczkowych. Jest to uzależnione od trybu funkcjonowania KSeF oraz od statusu kontrahenta, na rzecz którego Faktura korygująca 100% niezaliczkowa została wystawiona.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy Regulacje prawne a. Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów na terytorium kraju; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. b. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. c. W myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. d. Jak stanowi art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1. e. Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. f. Zasady wystawiania faktur korygujących zawarte zostały w art. 106j ust. 1 ustawy VAT.
W regulacji tej postanowiono, że „w przypadku gdy po wystawieniu faktury: 1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, 2) (uchylony), 3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, 4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, 5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.” g. W kontekście faktur korygujących zmniejszających Ustawa o VAT (art.
29a ust. 10) stanowi, że podstawę opodatkowania obniża się o: 1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen; 2) wartość zwróconych towarów i opakowań; 3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło; 4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1. h. Jak wynika z art. 29a Ustawy o VAT: Ust. 13, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c, Ust. 13a, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą inną niż faktura ustrukturyzowana, z zastrzeżeniem ust. 13b i 13c, Ust. 13b, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą: 1) w postaci faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1 lub art. 106nh ust. 1, na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 pkt 2-6, i udostępnił ją temu nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, 2) w postaci faktury, o której mowa w art. 106nf ust. 1, i udostępnił ją nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur - obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, można dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur.
Ust. 13c, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 lub art. 106nh ust. 1, i udostępnił ją nabywcy przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur.
Ust. 14, przepisy ust. 13-13c stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Ust. 15, warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, o którym mowa w ust. 13a, nie stosuje się w przypadku: 1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; 2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju; 3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy; (...) 6) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługi wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że faktura korygująca zmniejszająca podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego powinna być rozpoznana dla celów podatku VAT: 1. w przypadku wystawienia w trybie online - w okresie wystawienia ustrukturyzowanej faktury korygującej (art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT), 2. w przypadku wystawienia poza KSeF, w tym dla B2C (jeśli podatnik nie przesyła tych faktur do KSeF) oraz w przypadku wykorzystania Trybu awarii całkowitej - w okresie, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi (art. 29a ust. 13a Ustawy o VAT).
Warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 15 Ustawy o VAT, 3. w przypadku wystawienia w Trybie Offline24, w Trybie Offline-Niedostępność KSeF na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 pkt 2-6 Ustawy o VAT oraz udostępnienia jej temu nabywcy w sposób inny niż przy użyciu KSeF - w okresie, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do KSeF (odpowiednio Ustawa o VAT: art. 29a ust. 13b pkt 1, art. 29a ust. 13c) 4. w przypadku wystawienia w Trybie awaryjnym oraz udostępnienia jej nabywcy w sposób inny niż przy użyciu KSeF - w okresie, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do KSeF (art.
29a ust. 13b pkt 2 Ustawy o VAT). Powyższe przepisy mają zastosowanie do Faktur korygujących 100% zaliczkowych, których wystawienie inicjowane jest dokonanym zwrotem otrzymanej uprzednio zaliczki. Należy jednak zauważyć, że Faktury korygujące 100% niezaliczkowe są specyficznym przypadkiem faktury korygującej zmniejszającej, co do której powyżej wskazane uregulowania nie znajdują zastosowania. Przyczyna korekty istniała bowiem już w momencie wystawienia faktury pierwotnej (faktura pierwotna nie dokumentowała rzeczywistej sprzedaży).
W konsekwencji, jeżeli taka faktura została wykazana w pliku JPK VAT, konieczne jest jej wyeliminowanie z rozliczenia za okres, w którym została pierwotnie wykazana, tj. za okres rozliczeniowy, w którym wykazano podatek VAT należny z faktury pierwotnej. W konsekwencji, przedstawiony sposób rozliczenia nie prowadzi do naruszenia unijnej zasady neutralności VAT - faktura pierwotna oraz Faktura korygująca 100% niezaliczkowa zostaną ujęte w tym samym okresie rozliczeniowym dla celów podatku VAT.
Stanowisko Spółki w zakresie Faktur korygujących 100% niezaliczkowych jest zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedstawionym w Informacji Ministerstwa Finansów przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy, ID informacji: 692212, data wydania 20 maja 2026 r. Podsumowanie Rozliczenie dla celów VAT Faktur korygujących 100% jest uzależnione od charakteru danej faktury korygującej: 1. Faktura korygująca 100% zaliczkowa powinna zostać wykazana dla celów podatku VAT w dacie wystawienia tej faktury korygującej, w dacie jej przesłania do KSeF lub w dacie otrzymania potwierdzenia dostarczenia przedmiotowej Faktury korygującej 100% nabywcy towaru lub usługi.
Termin wykazania dla celów podatku VAT Faktury korygującej 100% zaliczkowej jest uzależniony od trybu funkcjonowania KSeF oraz od statusu kontrahenta, na rzecz którego dana Faktura korygująca 100% została wystawiona. 2. Faktura korygująca 100% niezaliczkowa powinna zostać wykazana dla celów podatku VAT w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym została wykazana faktura pierwotna, do której Faktura korygująca 100% się odnosi. Stosowanie powyższej zasady nie jest zależne od trybu funkcjonowania KSeF ani od statusu kontrahenta, na rzecz którego dana Faktura korygująca 100% została wystawiona.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów na terytorium kraju; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy: Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy). Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dokonującym dostawy czy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Opodatkowaniu podlegają tylko takie transakcje, w ramach których występuje możliwy do zidentyfikowania konsument towarów lub usług. Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w myśl art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Według art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. W kontekście przedmiotowej sprawy należy również wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją, podatek staje się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy. W tym miejscu zauważyć należy, że w art. 19a ust. 5 ustawy, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.
I tak, według art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu: a) dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, b) świadczenia usług: - telekomunikacyjnych, - wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy, - najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, - ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, - stałej obsługi prawnej i biurowej, - dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego - z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.
Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy: Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem: 1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b; 2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4. Z ww. art. 19a ust. 8 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje z chwilą jej otrzymania, z wyjątkiem - stosownie do pkt 2 ww. artykułu - dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4. Stosownie do art. 2 pkt 31 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w postaci elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym. Według art. 2 pkt 32a ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Zasady dotyczące wystawiania faktur ustrukturyzowanych oraz faktur korygujących te faktury regulują przepisy działu XI. Ustawy „Dokumentacja”.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy: Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: 1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem; 2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a; 3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1; 4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy: a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4, c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy: Faktura powinna zawierać: 1) datę wystawienia; 2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę; 3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy; 4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25; 5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b, pkt 26 i 27; 6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; 7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi; 8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług; 9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); 10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto; 11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); 12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9; 13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; 14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku; 15) kwotę należności ogółem; (…) Stosownie do art. 106ga ust. 1-4 ustawy: 1. Podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur: 1) przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju; 2) przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę; 3) przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach; 4) na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej; 5) w przypadku odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106s.; 6) przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1; 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wystawia się faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, podatnicy mogą wystawiać faktury ustrukturyzowane. W myśl art. 106gb ust. 1 i 8 ustawy: 1. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Jak stanowi art. 106na ustawy: 1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur. 2. (uchylony) 3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę. 4. W przypadku udostępnienia faktury ustrukturyzowanej nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4, w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, za datę otrzymania tej faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez tego nabywcę.
Faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Co do zasady zatem, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt dostawy określonych towarów i świadczonych usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Faktura jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego, jednakże samo wystawienie faktury nie zawsze skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia, mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że dokument ten zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy: W przypadku gdy po wystawieniu faktury: 1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, 2) (uchylony) 3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, 4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, 5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle art. 106j ust. 2 ustawy: Faktura korygująca powinna zawierać: 1) (uchylony) 2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia; 2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur; 3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca: a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5, b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą; 4) (uchylony) 5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej; 6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Na podstawie art. 106j ust. 4 ustawy: Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej albo faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1. Istotą faktur korygujących jest zatem korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i posiadają siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski.
Prowadzą Państwo wyspecjalizowaną działalność na rynku energetycznym w zakresie handlu energią elektryczną, świadczenia usług kompleksowych obejmujących sprzedaż energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji energii elektrycznej oraz dokonują sprzedaży (...). Od 1 lutego 2026 r. wystawiają Państwo na rzecz podatników VAT (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - „B2B”) faktury ustrukturyzowane, tj. za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur w rozumieniu art. 106nd Ustawy o VAT. Nie wystawiają Państwo za pośrednictwem KSeF faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej („B2C”).
Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której zaistnieje potrzeba wystawienia przez Państwa faktury korygującej do zera wszystkie dane faktury pierwotnej („Faktury korygujące 100%”) m.in. w związku ze zwrotem zaliczki wpłaconej przez kontrahenta na rzecz Państwa z tytułu usługi, która następnie z różnych względów nie została wykonana - wówczas będą Państwo zobowiązani wystawić Fakturę korygującą 100% do uprzednio wystawionej faktury zaliczkowej („Faktury korygujące 100% zaliczkowe”).
W odniesieniu do powyższego, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, w którym okresie rozliczeniowym powinni Państwo wykazać w JPK VAT korektę podatku VAT należnego z tytułu wystawionej Faktury korygującej 100% zaliczkowej oraz tego, czy w tym przypadku okres rozliczeniowy wykazania Faktury korygującej 100% zaliczkowej jest uzależniony od trybu funkcjonowania KSeF, w którym Faktura ta została wystawiona oraz statusu kontrahenta na rzecz którego Faktura korygująca 100% zaliczkowa została wystawiona.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy: Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Według art. 29a ust. 10 ustawy: Podstawę opodatkowania obniża się o: 1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen; 2) wartość zwróconych towarów i opakowań; 3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło; 4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1. Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy: W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.
Na podstawie art. 29a ust. 13a-13c ustawy: 13a. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą inną niż faktura ustrukturyzowana, z zastrzeżeniem ust. 13b i 13c. 13b.
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą: 1) w postaci faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1 lub art. 106nh ust. 1, na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 pkt 2-6, i udostępnił ją temu nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, 2) w postaci faktury, o której mowa w art. 106nf ust. 1, i udostępnił ją nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur - obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, można dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur.
13c. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 lub art. 106nh ust. 1, i udostępnił ją nabywcy przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur.
Jak stanowi art. 29a ust. 15 ustawy: Warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, o którym mowa w ust. 13a, nie stosuje się w przypadku: 1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; 2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju; 3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy; 4) (uchylony) 5) (uchylony) 6) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługi wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.
Na podstawie art. 29a ust. 15b ustawy: W przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 6, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 6. Zgodnie z treścią art. 29a ust. 15c ustawy: Przepisu ust. 15 pkt 6 nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik miał obowiązek przesłania faktury korygującej do Krajowego Systemu e-Faktur zgodnie z art. 106nda ust. 2 , art. 106nf ust. 4 albo art. 106nh ust. 2 , z wyłączeniem faktur korygujących wystawianych na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 pkt 2-6 , udostępnionych temu nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
Przy czym, jak stanowi art. 106gb ust. 4 ustawy: W przypadku gdy: 1) miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego lub 2) nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, lub 3) nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w nabyciu towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, lub 4) nabywcą jest podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1, lub 5) nabywcą jest podmiot, który nie posługuje się numerem, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, ani numerem identyfikacji podatkowej, inny niż nabywca, o którym mowa w pkt 1-3 i 6, lub 6) nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Stosownie do ww. art. 106nda ust. 1, 2, 10 i 12-13 ustawy o VAT dotyczącego faktury w postaci elektronicznej wystawianej w tzw. trybie offline24: 1. Podatnik obowiązany do wystawiania faktur ustrukturyzowanych może wystawiać faktury w postaci elektronicznej, zgodnie ze wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8. 2. W przypadku gdy podatnik wystawi fakturę w sposób określony w ust. 1, jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu jej wystawienia, przesłać tę fakturę do Krajowego Systemu e-Faktur w celu przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur.
10. Za datę wystawienia faktury, o której mowa w ust. 1, uznaje się datę, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1, wskazaną przez podatnika na tej fakturze. 12. Fakturę korygującą fakturę, o której mowa w ust. 1, wystawia się po przydzieleniu tej fakturze numeru identyfikującego w Krajowym Systemie e-Faktur.
13. Fakturę korygującą fakturę, o której mowa w ust. 1, wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej albo faktury, o której mowa w ust. 1. Zgodnie z art. 106nf ust. 1-4, 9 i 11-12 ustawy o VAT dotyczącego faktury w postaci elektronicznej wystawianej w tzw. trybie awaryjnym: 1. W okresie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur, o której mowa w art. 106ne ust. 1, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8. 2. Faktury, o których mowa w ust. 1, udostępnia się nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
3. W przypadku udostępnienia nabywcy faktury, o której mowa w ust. 1, w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, przepisy art. 106nda ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio. 4. W terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii Krajowego Systemu e-Faktur, o której mowa w ust. 1, wskazanego w komunikacie o zakończeniu tej awarii, podatnik jest obowiązany do przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur faktur, o których mowa w ust. 1, w celu przydzielenia numerów identyfikujących te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur. 9. Za datę wystawienia faktury, o której mowa w ust. 1, uznaje się datę, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1 , wskazaną przez podatnika na tej fakturze.
11. Fakturę korygującą fakturę, o której mowa w ust. 1, wystawia się po przydzieleniu tej fakturze numeru identyfikującego w Krajowym Systemie e-Faktur. 12. W przypadku wystawienia w okresie trwania awarii, o której mowa w ust. 1, faktury korygującej do faktury ustrukturyzowanej przepisy ust. 1-11 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 106nh ustawy o VAT dotyczącego faktury w postaci elektronicznej wystawianej w tzw. trybie niedostępności systemu: 1. W okresie trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, o której mowa w art. 106ne ust. 4, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie ze wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8. 2. Podatnik jest obowiązany przesłać faktury, o których mowa w ust. 1, do Krajowego Systemu e-Faktur w celu przydzielenia numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zakończenia okresu trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, o której mowa w art. 106ne ust. 4. 3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, zostanie zamieszczony komunikat o wystąpieniu awarii, o którym mowa w: 1) art. 106ne ust. 1 - przepisy art. 106nf ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio; 2) art. 106ne ust. 3 - przepisu ust. 2 nie stosuje się.
4. Do faktur, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 106nda ust. 4-15 stosuje się odpowiednio. Jak stanowi art. 106ng ustawy dotyczący faktury wystawianej w okresie trwania awarii: W przypadku, o którym mowa w art. 106ne ust. 3, podatnik w okresie trwania awarii wystawia faktury w postaci papierowej lub faktury elektroniczne. Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo wyspecjalizowaną działalność na rynku energetycznym. Będą Państwo wystawiali faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania (in minus) w związku ze zwrotem zaliczki wpłaconej przez kontrahenta na Państwa rzecz z tytułu usługi, która następnie z różnych względów nie została wykonana.
Wskazali Państwo, że będą wystawiali faktury korygujące do zera wszystkie dane faktury pierwotnej. Na rzecz podatników VAT (B2B) wystawiają Państwo faktury za pośrednictwem KSeF, natomiast na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (B2C) - faktury poza system KSeF. Przewidują Państwo wystawianie Faktury korygującej 100% zaliczkowej i niezaliczkowej zarówno przez system KSeF, jak również poza nim, w zależności od trybu funkcjonowania systemu KSeF oraz w zależności od nabywcy (B2B, B2C).
Zgodnie z podstawową zasadą obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej (art. 29a ust. 13 ustawy).
Zatem odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem (w przypadku, o którym mowa w ww. art. 29a ust. 10 pkt 3 ustawy - a więc zwrotu wpłaconej przez kontrahenta zaliczki) w sytuacji faktur korygujących ustrukturyzowanych (w trybie online) powinni Państwo dokonać ww. obniżenia za okres rozliczeniowy, w którym wystawili Państwo fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Kwestia ujęcia faktur korygujących in minus wystawianych z powodu wskazanego w art. 29a ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT w trybie offline24, trybie niedostępności systemu oraz w trybie awaryjnym, a także w przypadku awarii całkowitej, została uregulowana w przepisach art. 29a ust. 13a-13c ustawy o VAT. Jak wynika z art. 29a ust. 13a ustawy, jeżeli podatnik wystawi fakturę korygującą inną niż faktura ustrukturyzowana, obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi.
Wyjątek od tej zasady stanowią faktury korygujące wystawione w ww. trybie offline24, w trybie niedostępności systemu oraz w trybie awaryjnym, w sytuacjach gdy zostały one udostępnione nabywcom za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. W tych przypadkach - w związku z tym, że nie nastąpiło udostępnienie faktury poza KSeF - wystawca dokonuje korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w okresie, w którym faktura została przesłana do systemu KSeF (stosownie do brzmienia art. 29a ust. 13c ustawy o VAT).
Natomiast w odniesieniu do faktur korygujących wystawianych w trybie awaryjnym (w postaci faktury, o której mowa w art. 106nf ust. 1 ustawy), które zostały udostępnione nabywcom poza systemem KSeF, dokonają Państwo korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w okresie, w którym faktura ta została przesłana do systemu KSeF (stosownie do art. 29a ust. 13b pkt 2 ustawy).
W sytuacji faktur korygujących wystawianych w trybie offline24 i w trybie offline niedostępność (w postaci faktur, o których mowa odpowiednio w art. 106nda ust. 1 i w art. 106nh ust. 1 ustawy), które zostały udostępnione nabywcom poza systemem KSeF, zastosowanie znajdzie art. 29a ust. 13a ustawy i korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego powinni Państwo dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymają potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę usługi.
Przy czym zwrócić należy uwagę, że będzie istniała możliwość zastąpienia potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przydzielonym tej fakturze numerem identyfikującym ją w KSeF (stosownie do art. 106na ust. 3 ustawy o VAT). W tej sytuacji będzie możliwe dokonanie korekty w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik (dostawca) przesłał fakturę korygującą do KSeF. Jeżeli wcześniej, tj. przed przesłaniem faktury korygującej do KSeF, podatnik uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę poza KSeF, korekta może nastąpić w okresie rozliczeniowym otrzymania tego potwierdzenia.
Przy czym trzeba mieć na uwadze brzmienie art. 29a ust. 15 ustawy o VAT, zgodnie z którym w określonych w nim przypadkach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi - o którym mowa w ww. art. 29a ust. 13a. Tym samym przepisu powyższego nie stosuje się dla dokonywania korekty in minus np. z tytułu sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.
W konsekwencji - w przypadku faktur korygujących zmniejszających opisanych we wniosku, wystawionych na podstawie art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 lub art. 106nh ust. 1 ustawy o VAT oraz udostępnionych nabywcom przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, korekty dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym prześlą Państwo fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur.
Natomiast w przypadku faktur korygujących wystawionych w ww. trybach, które zostaną udostępnione nabywcom w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (poza KSeF), obniżenie podstawy opodatkowania i podatku należnego powinno nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona przez Państwa faktura korygująca (w ww. trybach określonych w art. 106nda oraz w art. 106nh ustawy), tj. w dacie, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, wskazanej przez Państwa na tej fakturze, tj. w polu P_1, bądź w dacie przesłania faktury korygującej do KSeF (w trybie określonym w art. 106nf ustawy).
Natomiast jeżeli wystawią Państwo fakturę korygującą poza KSeF (dla kontrahentów B2C oraz w przypadku awarii całkowitej), to obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej na wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem powinni Państwo dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymają Państwo potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi - zgodnie z art. 29a ust. 13a ww. ustawy. Wskazać należy przy tym, że w przypadku, gdy dokonują Państwo świadczeń wymienionych w art. 29a ust. 15 ustawy, nie muszą Państwo spełniać warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, o którym mowa w ust. 13a.
W takim przypadku powinni Państwo dokonać ww. obniżenia za okres rozliczeniowy, w którym wystawią Państwo fakturę korygującą. Jak wynika z powyższej analizy, okres rozliczeniowy, w jakim będą Państwo wykazywać korekty podatku należnego w przedstawionych okolicznościach będzie uzależniony od trybu funkcjonowania KSeF oraz statusu Państwa kontrahenta. Państwa stanowisko w zakresie korekty podatku VAT należnego z tytułu wystawienia Faktury korygującej 100% zaliczkowej, oceniane jako całość, jest nieprawidłowe.
Wskazali Państwo również, że możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której zaistnieje potrzeba wystawienia przez Państwa faktury korygującej do zera wszystkie dane faktury pierwotnej w związku z: wystawieniem faktury ustrukturyzowanej z błędnym numerem NIP kontrahenta nabywającego daną usługę. Wówczas będą Państwo zobowiązani wystawić Fakturę korygującą 100% z błędnym (pierwotnie zastosowanym) numerem NIP kontrahenta, a następnie fakturę z poprawnym numerem NIP kontrahenta, oraz dwukrotnym zafakturowaniem tej samej usługi.
Wówczas będą Państwo zobowiązani wystawić fakturę korygującą 100% do jednej z wystawionych faktur (tej z późniejszą datą wystawienia), tj. Faktury korygujące 100% niezaliczkowe. W odniesieniu do powyższego, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, w którym okresie rozliczeniowym powinni Państwo wykazać w JPK_VAT korektę podatku należnego z tytułu wystawionej Faktury korygującej 100% niezaliczkowej oraz tego, czy okres ten jest uzależniony od trybu funkcjonowania KSeF, w którym faktura ta została wystawiona oraz statusu kontrahenta. Faktury są dokumentami o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w tej sprawie przedmiotem Państwa wątpliwości są zawierające błędy niewartościowe faktury ustrukturyzowane, czyli faktury wystawione przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Nie są to więc faktury nie przyjęte (odrzucone) przez ten system. Ze względu na uwarunkowania Krajowego Systemu e-Faktur prawidłowe wskazanie numeru NIP nabywcy, wymagane przez art. 106e ust. 1 pkt 5 ustawy, jest niezwykle istotne dla prawidłowego przesłania faktury ustrukturyzowanej w KSeF, w tym udostępnienia tej faktury właściwemu kontrahentowi w tym systemie.
System ten nie sprawdza bowiem poprawności danych kontrahenta. Jeśli więc na fakturze ustrukturyzowanej podany zostanie przez Państwa błędny NIP, to faktura ustrukturyzowana, po jej prawidłowym przetworzeniu w systemie KSeF, z błędnym NIP nabywcy (pomyłka w numerze NIP, bądź NIP w całości nieprawidłowy) będzie dostępna w tym systemie. Tym samym, fakturę taką otrzyma podmiot o istniejącym na tej fakturze numerze NIP. Zatem taka faktura nie będzie prawidłowo dokumentowała Państwa sprzedaży, ponadto nie dotrze do nabywcy usługi na którego rzecz dokonali Państwo sprzedaży.
Prawidłowym rozwiązaniem w takich sytuacjach będzie wystawienie faktury korygującej „do zera” dla błędnego kontrahenta i nowej faktury ustrukturyzowanej dla właściwego nabywcy (z poprawnym numerem NIP). W tej sprawie, przyczyna zaistnienia korekty wystawionej faktury ustrukturyzowanej (podanie błędnego nr NIP) będzie miała miejsce w momencie wystawienia tej faktury. Wystawienie faktury korygującej będzie wynikać z błędu popełnionego przez Państwa jako sprzedawcę przy dokumentowaniu sprzedaży. Ponadto w tym przypadku faktura ustrukturyzowana pierwotna nie dokumentuje dokonanej sprzedaży, gdyż wskazano błędny NIP nabywcy.
W sytuacji, gdy korekta spowodowana jest przyczynami istniejącymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana pierwotna faktura ustrukturyzowana. Powinni więc Państwo rozliczyć dokonaną sprzedaż zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego dla danej sprzedaży.
W konsekwencji, w przypadku wystawienia faktury korygującej „do zera” do faktury ustrukturyzowanej wystawionej omyłkowo na niewłaściwego nabywcę oraz wystawienia nowej faktury ustrukturyzowanej na rzecz właściwego nabywcy, będą Państwo uprawnieni do wykazania dla celów VAT zarówno faktury korygującej, jak i nowej faktury sprzedażowej w tym samym okresie rozliczeniowym, tj. w miesiącu, w którym została wykazana pierwotna faktura ustrukturyzowana. Analogicznie powinni Państwo postąpić w przypadku dwukrotnego zafakturowania tej samej usługi. Prawidłowym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie wystawienie faktury korygującej „do zera” dla jednej z faktur.
W tej sprawie, przyczyna zaistnienia korekty wystawionej faktury ustrukturyzowanej (dwukrotne zafakturowanie tej samej usługi) będzie miała miejsce w momencie wystawienia faktur dokumentujących tę usługę. Wystawienie faktury korygującej będzie wynikać z błędu popełnionego przez Państwa jako sprzedawcę przy dokumentowaniu sprzedaży. Ponadto w tym przypadku jedna z faktur ustrukturyzowanych pierwotnych nie odzwierciedla prawdziwego zdarzenia gospodarczego - dokumentuje usługę, która nie została dokonana drugi raz.
W sytuacji, gdy korekta spowodowana jest przyczynami istniejącymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana pierwotna faktura ustrukturyzowana. W konsekwencji, w ww. okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że będą Państwo zobowiązani do wykazania faktur korygujących pierwotne faktury „do zera” (tj. Faktur korygujących 100% niezaliczkowych) za okres rozliczeniowy, w którym wystąpi przyczyna korekty, tj. za okres, w którym została ujęta faktura pierwotna - zawierająca błędy (tj. zawierająca błędny NIP czy dokumentująca ponownie wykonanie tej samej usługi).
Powyższe będzie niezależne od trybu funkcjonowania KSeF czy statusu Państwa kontrahenta. Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji. Ponadto, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Należy zaznaczyć, że zakres przedmiotowy wniosku wyznaczają pytania przedstawione przez Państwa.
W związku z powyższym, niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanych pytań). Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej: 1) z zastosowaniem art. 119a; 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art.
47 § 1 PPSA), albo w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.