Pytanie dziennikarza z 19.12.2024 r.: Redakcja w związku z pytaniami Czytelników prosi o zajęcie stanowiska w następującej kwestii: Z art. 14 ust. 1c ustawy o pdof, który wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r. wynika m.in., że prawo do opłacania tzw. kasowego PIT ma podatnik osiągający przychody z działalności prowadzonej samodzielnie.
W związku z redakcją tego przepisu prosimy o wyjaśnienie: 1) czy prawo do skorzystania z kasowego PIT ma podatnik, który osiąga przychody wyłącznie z działalności prowadzonej samodzielnie, czy też jest to możliwe w jego jednoosobowej działalności gospodarczej również w sytuacji, gdy równolegle prowadzi on działalność w formie spółki cywilnej lub prawa handlowego (jawna, partnerska)? 2) jeżeli kasowy PIT przysługuje podatnikowi wyłącznie prowadzącemu jednoosobową działalność, to co stanie się w sytuacji, gdy taka osoba w trakcie roku podatkowego równolegle podejmie działalność gospodarczą w formie jednej ze wskazanych spółek? W jaki sposób powinna wówczas dokonywać rozliczeń z tytułu pdof?
Odpowiedź Ministerstwa Finansów na zapytanie dziennikarza z 30.12.2024 r.: Na podstawie art. 14c ust. 1 ustawy PIT, w brzmieniu nadanym przez ustawę 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, podatnik, w tym rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, osiągający przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie stosuje metodę kasową rozliczania przychodów, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki: · przychody z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej w roku bezpośrednio poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 1 000 000 zł, przy czym w przypadku przedsiębiorstwa w spadku w przychodach uwzględnia się również przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez zmarłego przedsiębiorcę; · w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nie prowadzi ksiąg rachunkowych; · złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze metody kasowej rozliczania przychodów w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, a w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozpoczęcia działalności gospodarczej, a jeżeli rozpoczęcie działalności gospodarczej nastąpiło w grudniu roku podatkowego – w terminie do końca roku podatkowego.
Oznacza to, że w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 14c ust. 1 ww. ustawy, metodę kasową rozliczania przychodów stosuje podatnik, który osiąga przychody z działalności prowadzonej samodzielnie, również w sytuacji, gdy równolegle prowadzi on działalność w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego (jawnej, partnerskiej). Metodę kasową rozliczania przychodów podatnik stosuje jednak wyłącznie do przychodów osiąganych z tytułu samodzielnie prowadzonej działalności.