INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 listopada 2015 r., który wpłynął do tut.
Biura 16 listopada 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16 listopada 2015 r. wpłynął do tut.
Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy. We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT.
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż obuwia. W ramach planowanej reorganizacji działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny do nowo założonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Nowa Spółka”). Wnioskodawca posiadał bedzie 100% udziałów w kapitale zakładowym Nowej Spółki. Przedmiotem wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego - przedmiot wkładu będzie stanowił zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej (dalej: „Przedsiębiorstwo”).
Wraz z wniesieniem Przedsiębiorstwa do Nowej Spółki, Nowa Spółka przejmie również zobowiązania funkcjonalnie związane z Przedsiębiorstwem. Wartość wkładu niepieniężnego (tzn. wartość aportowanego Przedsiębiorstwa) ustalona zostanie jako wartość bilansowa aktywów netto Przedsiębiorstwa - tzn. wartość aktywów pomniejszona o wartość zobowiązań związanych z Przedsiębiorstwem. Wartość udziałów otrzymanych przez Wnioskodawcę będzie odpowiadała wartości wkładu niepieniężnego, tzn. wartości Przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu ciężaru zobowiązań, jakie przejmie Nowa Spółka.
W ten sposób wartość udziałów obejmowanych przez Wnioskodawcę będzie niższa od wartości, jaka zostałaby ustalona, gdyby Nowa Spółka nie przejmowała zobowiązań funkcjonalnie związanych z Przedsiębiorstwem wnoszonym tytułem wkładu niepieniężnego.
W związku z aportem Przedsiębiorstwa oraz przejęciem przez Nową Spółkę zobowiązań funkcjonalnie związanych z Przedsiębiorstwem, Nowa Spółka będzie zobowiązana do spłaty zobowiązań nieuregulowanych przez Wnioskodawcę do dnia aportu, wynikających z faktur: wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami uzyskanymi przez Wnioskodawcę przed aportem, ujętych w księgach rachunkowych Wnioskodawcy na określony dzień przypadający przed aportem, wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, które będą dotyczyły świadczeń zrealizowanych przed aportem na rzecz Wnioskodawcy i ujętych w księgach rachunkowych Wnioskodawcy na określony dzień przypadający przez aportem.
We wszystkich wymienionych powyżej sytuacjach, faktury dokumentujące zobowiązania funkcjonalnie związane z Przedsiębiorstwem zostaną zapłacone bezpośrednio na rzecz kontrahenta przez Nową Spółkę, ponieważ Nowa Spółka (jako nabywca Przedsiębiorstwa oraz podmiot, który przejął zobowiązania funkcjonalnie związane z Przedsiębiorstwem) zobowiązana będzie do spełnienia świadczenia wynikającego z tych faktur.
Dotyczy to zarówno faktur wystawionych przed dniem aportu, jak również faktur wystawionych po dniu aportu (faktury związane z Przedsiębiorstwem mogą zostać wystawione po dniu aportu na Wnioskodawcę, ponieważ termin na wystawienie faktury mija 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów lub wykonano usługę). Ponadto może również zaistnieć sytuacja, w ramach której Wnioskodawca przed aportem poniesie koszty, które będą bezpośrednio związane z przychodami, rozpoznanymi po aporcie przez Nową Spółkę, tzn.
Wnioskodawca przed aportem zapłaci na rzecz kontrahenta zobowiązania wynikające z faktur wystawionych przed aportem na Wnioskodawcę, natomiast przychody związane z tymi kosztami rozpoznane zostaną po aporcie przez Nową Spółkę. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 3) Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.; dalej: „Ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.
W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są takie koszty, które spełniają kumulatywnie następujące warunki: zostały poniesiony przez podatnika, są definitywne, a więc bezzwrotne, pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesione zostały w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, nie są kosztami wymienionym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, że przedmiotowe wydatki będą bezpośrednio związane z przychodami uzyskanymi przez Nową Spółkę, nie będą więc pozostawały w bezpośrednim związku z przychodami Wnioskodawcy.
Przede wszystkim należy stwierdzić, że mimo iż to Wnioskodawca przed aportem ureguluje należności wynikające z przedmiotowych faktur, wydatki te należy uznać za koszty uzyskania przychodu Nowej Spółki. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1s pkt 2 Ustawy CIT, w przypadku nabycia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa, wartość poszczególnych składników tego wkładu (innych niż środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne) ustala się w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład na dzień nabycia. Powyższy przepis statuuje zasadę kontynuacji wyceny składników majątkowych przejętych w ramach aportu.
Uwzględniając powyższą zasadę, należy przyjąć, że Nowa Spółka będzie uprawniona do kontynuowania rozliczeń Wnioskodawcy w zakresie wydatków, które będą stanowiły koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki. Ponadto przedmiotowe wydatki będą definitywne (bezzwrotne), będą pozostawały w związku z prowadzoną przez Nową Spółkę działalnością gospodarczą oraz zostaną poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto przedmiotowe wydatki nie będą stanowiły kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.
Podsumowując, wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Za powyższym stanowiskiem przemawia również moment, w którym przedmiotowe wydatki powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 4 Ustawy CIT Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Biorąc pod uwagę powyższą regulację, wydatki wynikające z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących koszty bezpośrednio związane z przychodami Nowej Spółki, zapłacone przez Wnioskodawcę przed aportem, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu wyłącznie przez Nową Spółkę w roku podatkowym w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.
52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.
54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.