INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu 21 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2012r.
(data wpływu 17 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu zawartej przed dniem 1 stycznia 2011r. – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2012r.
(data wpływu 17 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu zawartej przed dniem 1 stycznia 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: W dniu 23 grudnia 2010r. została zawarta umowa leasingu operacyjnego o numerze... pomiędzy X z siedzibą w..., a Wnioskodawcą prowadzącym działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1653 z 2010r.) pismem z dnia 6 stycznia 2011r. ww. umowa leasingu została zgłoszona do Naczelnika Urzędu Skarbowego w... celem jej zarejestrowania. Przedmiotem umowy leasingu był samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, tzn. samochód z kratką mający status samochodu ciężarowego).
W związku z ww. wskazaną umową oraz faktem jej zarejestrowania we właściwym Urzędzie Skarbowym podatnik odlicza całość podatku VAT naliczonego przez leasingodawcę od rat leasingowych. Jednocześnie podatnik nabywa olej napędowy do ww. pojazdu. Faktury VAT dokumentujące nabycie paliwa (oleju napędowego) podatnik w kwocie brutto (wraz z podatkiem VAT) ujmuje w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów, gdzie podatek naliczony na tych fakturach nie jest potrącany z podatkiem należnym odprowadzanym przez podatnika do Urzędu Skarbowego. W piśmie uzupełniającym z dnia 11 stycznia 2012r., Wnioskodawca wyjaśnił, iż: Jest czynnym podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Przedmiotowy samochód posiada homologację na samochód ciężarowy czego dowodem jest wpis w dowodzie rejestracyjnym Zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 579 kg. Przedmiotowy samochód nie spełnia obecnych wymagań określonych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652). Ponadto Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem wniosku nie jest wydanie interpretacji odnośnie kwestii czy w przedmiotowym stanie faktycznym przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od rat leasingowych z tytułu umowy leasingu przedmiotowego samochodu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w związku z art. 3 i art. 4 Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) podatnikowi służy także prawo do odliczania całości podatku od towarów i usług naliczonego na fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa (oleju napędowego) do samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz.
U. Nr 247, poz. 1652) i zgłoszonej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz zmniejszania w związku z tym kwoty podatku należnego o całość podatku naliczonego na fakturach dokumentujących zakup paliwa? Stanowisko Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 4 Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz.
U. Nr 247, poz. 1652) w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r.
(w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. Dalej zgodnie z art. 3 ust. 6 ww. ustawy w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6000 zł. Z powyższych przepisów można wysnuć wniosek, iż art. 3 ust. 6 w zw. z art. 3 ust. 1 ww. ustawy obejmuje swoim zakresem tylko inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oddane do używania na podstawie umowy leasingu, ale zawartej już po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej tj. po dniu 1 stycznia 2011r..
Logiczną konsekwencja tego stwierdzenia jest teza, iż art. 4 ww. ustawy nie ma zastosowania do nabywanego przez podatnika oleju napędowego wykorzystywanego do napędu samochodu będącego innym pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (tzn. samochód z kratką mający status samochodu ciężarowego), jeżeli umowa leasingu została zawarta przed 1 stycznia 2011r. Wobec faktu, iż umowa leasingu została zawarta 23 grudnia 2010r.
(a zatem przed dniem wejścia w życie ww. ustawy) zdaniem podatnika przysługuje mu prawo odliczenia od podatku VAT należnego kwoty podatku naliczonego na fakturach dokumentujących nabycie paliwa (oleju napędowego) do samochodu będącego przedmiotem ww. umowy leasingu. Zatem w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2012r. ww. pojazdy nie są objęte wynikającym z art. 4 zakazem odliczania podatku od nabywanych paliw. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r.
Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Należy zauważyć, iż w art. 88 tej ustawy wskazane zostały sytuacje, w przypadku wystąpienia których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.
Na podstawie art. 4 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.
U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1. W myśl postanowień art. 3 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. Jednocześnie, stosownie do zapisów ust. 2 ww. art. 3 ustawy nowelizującej, przepis art. 3 ust. 1 nie dotyczy: pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy; pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest: odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 wyżej cyt. ustawy, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej).
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż z przywołanego art. 3 ust. 3 w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. wynika, że po dniu 1 stycznia 2011r. podatnik chcąc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu pojazdu samochodowego (innego niż osobowy) o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, obowiązany jest posiadać stosowne zaświadczenie wystawione przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowód rejestracyjny, zawierający właściwą adnotację o spełnieniu wymagań. Dopiero spełnienie tych kryteriów warunkuje prawo podatnika do dokonania odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa.
Należy również zauważyć, iż przepis art. 4 ustawy nowelizującej ma charakter epizodyczny. Stanowi on, że w latach 2011–2012 nie odlicza się podatku od paliwa do samochodów (i innych pojazdów), o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy. Reguluje zatem kwestie odliczeń podatku od paliwa do samochodów. Jednocześnie jest przepisem odsyłającym. Dla ustalenia pełnego zakresu jego treści (wyinterpretowania z jego brzmienia normy prawnej) należy uwzględnić brzmienie art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Mowa jest w nim bowiem o „samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1”.
W art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej mówi się o „samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony” (z uwzględnieniem wyjątków wynikających z art. 3 ust. 2). Data nabycia samochodu (czy przed 2011r., czy już w 2011r.) nie jest jego cechą opisaną w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Daty wskazane w tym przepisie wyznaczają okres obowiązywania tego przepisu, a nie są cechami samochodów. Nie stanowi on zatem o okresie nabywania samochodów.
Nie można zatem z brzmienia tych regulacji wyciągnąć wniosku, że samochód osobowy nabyty w styczniu 2011r. jest samochodem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, a taki sam samochód osobowy nabyty w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. nie jest samochodem, o którym mowa w tym przepisie.
Zatem brak możliwości odliczenia VAT od paliwa do samochodów osobowych wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej (z uwzględnieniem zastrzeżeń wynikających z art. 3 ust. 2 tej ustawy) dotyczy (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r.) także tych nabytych przed dniem 1 stycznia 2011r., jak również samochodów użytkowanych m.in. na podstawie umowy leasingu zawartej przed dniem 1 stycznia 2011r.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2012r. ograniczenie w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu dotyczy: samochodów osobowych oraz niektórych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (w tym tzw. samochodów z „kratką”), z wyjątkiem pojazdów samochodowych objętych od dnia 1 stycznia 2011r. pełnym odliczeniem podatku (tzn. z wyjątkiem pojazdów samochodowych, do których zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, nie stosuje się ograniczenia podatku).
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług, w dniu 23 grudnia 2010r. zawarł umowę leasingu operacyjnego na samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, tzn. samochód z kratką mający status samochodu ciężarowego). Ww. umowa leasingu została zgłoszona do Naczelnika Urzędu Skarbowego w... celem jej zarejestrowania. Podatnik nabywa olej napędowy do ww. pojazdu.
Faktury VAT dokumentujące nabycie paliwa (oleju napędowego) podatnik w kwocie brutto (wraz z podatkiem VAT) ujmuje w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów, gdzie podatek naliczony na tych fakturach nie jest potrącany z podatkiem należnym odprowadzanym przez podatnika do Urzędu Skarbowego. Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowy samochód posiada homologację na samochód ciężarowy, czego dowodem jest wpis w dowodzie rejestracyjnym potwierdzający tę okoliczność. Zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 579 kg.
Przedmiotowy samochód nie spełnia obecnych wymagań określonych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r., Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie paliwa (oleju napędowego) do samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu, zawartej przed dniem 1 stycznia 2011r.
Użytkowany przez Wnioskodawcę samochód posiada bowiem dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony i nie spełnia wymogów, określonych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Bez znaczenia przy tym pozostaje data zawarcia umowy leasingu ww. samochodu. Bowiem daty wskazane w przepisie art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, do której odsyła przepis art. 4 tej ustawy – wyznaczają okres obowiązywania tego przepisu, nie stanowią natomiast o okresie użytkowania samochodów będących przedmiotem m.in. umowy leasingu. Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.
U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.