INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dla którego faktura została wystawiona po trzech miesiącach od wysłania towarów do Spółki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 25 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dla którego faktura została wystawiona po trzech miesiącach od wysłania towarów do Spółki. We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nabywa towary w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów („WNT”) od kontrahentów z innych państw Unii Europejskiej (dalej: „kontrahenci unijni”).
Spółka wykorzystuje nabyte towary do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Mogą zdarzyć się sytuacje, gdy nabycie towarów w ramach WNT przez Spółkę przebiegać będzie według następującego schematu: Kontrahent unijny wystawi fakturę po upływie trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpi dostawa towarów. W rym samym miesiącu, w którym została wystawiona faktura, wpływa ona do Spółki.
Poniżej, Spółka przedstawia powyższy schemat na przykładzie: Data dokonania dostawy - 15 kwietnia 2014 Data wystawienia faktury - 2 września 2014 Data wpływu faktury - 15 września 2014. Spółka zaznacza, że wyżej wskazane daty mają jedynie przykładowy charakter i opisane w przedmiotowym wniosku zdarzenie przyszłe może mieć miejsce również w innych datach.
W przypadku zaistnienia powyższego schematu, Spółka zamierza, po otrzymaniu faktury od kontrahenta: wykazać kwotę podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT poprzez korektę deklaracji VAT za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. za miesiąc, w którym upływa 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towarów na rzecz Spółki (w przedmiotowym przykładzie byłby to 15 maja 2014 r.); zmniejszyć kwotę VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za trzeci okres od końca okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy (w przedmiotowym przykładzie byłby to sierpień 2014 r.) lub w deklaracji korygującej za ww. trzeci okres, jeżeli na dzień otrzymania faktur) Spółka złoży już deklarację za ten okres; zwiększyć kwotę VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którym otrzyma fakturę (w przedmiotowym przykładzie byłby to wrzesień 2014 r.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: Czy przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na: wykazaniu kwoty podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT poprzez korektę deklaracji VAT za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. za miesiąc, w którym upływa 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towarów na rzecz Spółki, zmniejszeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za trzeci okres od końca okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w deklaracji korygującej za w/w trzeci okres, jeżeli na dzień otrzymania faktury od kontrahenta unijnego Spółka złoży już deklarację za ten okres oraz zwiększeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którym otrzyma fakturę od kontrahenta unijnego. -jest prawidłowy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na: wykazaniu kwoty VAT należnego i naliczonego z tytułu WNT poprzez korektę deklaracji VAT za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. za miesiąc, w którym upływa 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towarów na rzecz Spółki, zmniejszeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za trzeci okres od końca okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w deklaracji korygującej za ww. trzeci okres, jeżeli na dzień otrzymania faktury od kontrahenta unijnego Spółka złoży już deklarację za ten okres oraz zwiększeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którym otrzyma fakturę od kontrahenta unijnego -jest prawidłowy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy: Na wstępie Spółka pragnie przytoczyć regulacje odnoszące się do prawa do odliczenia VAT w zakresie WNT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tych czynności. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT [ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)], prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabyte towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu WNT.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT, prawo do odliczenia tej kwoty powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że nabywca: otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, oraz uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest obowiązany rozliczyć ten podatek.
Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została dostawa. Jak stanowi art. 86 ust. 10g ustawy o VAT, w przypadku nieotrzymania faktury dokumentującej dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, nabywca jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie art. 86 ust. 10h ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów, w terminie późniejszym, upoważnia go do powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka stoi na stanowisku, iż może rozliczyć VAT z tytułu WNT w momencie, gdy otrzyma ona od kontrahenta unijnego fakturę stanowiącą podstawę tego rozliczenia poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy. Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, kontrahent unijny wystawi fakturę po upływie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokona dostawy.
Zatem obowiązek podatkowy powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy. Jednakże w chwili składania deklaracji za ten okres Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy, co do szczegółów transakcji, m.in. takich jak data wystawienia faktury, determinująca moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu WNT. Spółka pragnie podkreślić, że nieotrzymanie faktury spowodowane będzie przyczynami niezależnymi od niej (np. z powodu obowiązujących w państwie kontrahenta przepisów umożliwiających wystawienie faktury w terminie istotnie odbiegającym od daty dokonania dostawy, zwłoki kontrahenta unijnego z wysyłką faktury, bądź zaginięciem faktury w drodze do Spółki).
Oznacza to, że Spółka będzie mogła wykazać podatek należny i naliczony z tytułu WNT w późniejszym terminie, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym zgodnie z przepisami ustawy o VAT powstanie obowiązek podatkowy. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT, powstanie prawa do odliczenia w przypadku WNT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu, zależy od spełnienia dwóch przesłanek: 1.podatnik otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Jeżeli nie dojdzie do otrzymania faktury w tym terminie, podatnik ma obowiązek zmniejszyć VAT naliczony za okres, w którym upłynął trzeci miesiąc, licząc od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, a następnie, gdy otrzyma później fakturę - ma prawo zwiększyć VAT naliczony o tę kwotę w okresie, w którym ją otrzymał. oraz 2.uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek. Przesłanka 1) Spółka podkreśla, że przedmiotowa przesłanka będzie spełniona w opisanym zdarzeniu przyszłym.
Wprawdzie Spółka nie otrzyma faktury od kontrahenta unijnego w terminie trzech miesięcy od momentu, w którym powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów, jednakże po otrzymaniu tej faktury: wykaże VAT należny i naliczony z tytułu transakcji WNT poprzez korektę deklaracji za okres, w którym upłynie 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dokonania przez kontrahenta unijnego na jej rzecz dostawy towarów (tj. okres, w którym zgodnie z przepisami ustawy o VAT powstanie obowiązek podatkowy), odpowiednio zmniejszy kwotę VAT naliczonego za okres, w którym upłyną trzy miesiące licząc od momentu powstania obowiązku podatkowego oraz odpowiednio zwiększy kwotę VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym faktura wpłynie do Spółki.
Przesłanka 2) Zdaniem Spółki, przedmiotowa przesłanka również będzie spełniona w opisanym zdarzeniu przyszłym, ponieważ, jak wyżej wyjaśniono, po otrzymaniu od kontrahenta unijnego faktury, Spółka wykaże VAT należny z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którymi powstanie obowiązek podatkowy, tj. za okres, w którym upłynie 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dokonania przez kontrahenta unijnego na jej rzecz dostawy towarów (w formie korekty deklaracji VAT za ten okres).
Spółka wskazuje ponadto, iż przepisy nie uzależniają możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w przypadku WNT od natychmiastowego wykazania podatku należnego i naliczonego (tj. w deklaracji pierwotnej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy). Jak bowiem wskazano powyżej, może się zdarzyć, iż z przyczyn niezależnych od Spółki otrzyma ona fakturę z opóźnieniem, tj. po terminie do złożenia deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. W takim przypadku będzie ona uprawniona do wykazania podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w późniejszym terminie, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ze względu na powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawiony przez nią sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na: wykazaniu kwoty VAT należnego i naliczonego z tytułu WNT poprzez korektę deklaracji VAT za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. za miesiąc, w którym upływa 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towarów na rzecz Spółki, zmniejszeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za trzeci okres od końca okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w deklaracji korygującej za w/w trzeci okres, jeżeli na dzień otrzymania faktury od kontrahenta unijnego Spółka złoży już deklarację za ten okres oraz zwiększeniu kwoty VAT naliczonego z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którym otrzyma fakturę od kontrahenta unijnego. -jest prawidłowy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.