INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia informacji VAT-23 oraz zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 17 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia informacji VAT-23 oraz zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca dnia 21 maja 2012 r., zakupił samochód ciężarowy marki X od firmy Y z Belgii (faktura nr … na kwotę 56.000,00 Euro netto/brutto).
Samochód ciężarowy posiadał polski dowód rejestracyjny oraz polską kartę pojazdu (numer rejestracyjny Z). W momencie rejestracji ww. samochodu w wydziale komunikacji w O., nie było wymagane dostarczenie zaświadczenia VAT-25, potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Decyzją starosty o. samochód ciężarowy z dniem 11 lipca 2012 r., został zarejestrowany pod numerem rejestracyjnym P. Zainteresowany dnia 2 sierpnia 2012 r., dokonał sprzedaży ww. samochodu firmie W. z P., wystawiając fakturę VAT nr N. na kwotę 305.655,00 zł brutto. Wnioskodawca obecnie użytkuje auto na zasadach leasingu zwrotnego.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że zakup samochodu ciężarowego spełniał definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wykazany jest w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2012 r., jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz wykazany jest w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE za miesiąc maj 2012 r. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowany powinien złożyć w urzędzie skarbowym zaświadczenie VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnowym nabyciu środków transportu) i tym samym w ciągu 14 dni uiścić podatek od towarów i usług w wysokości 56.264,00 zł, wynikający z wyliczenia: 56.000,00 Euro x 4,3683 zł = 244.625,00 zł x 23% = 56.264,00 zł? Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na przepisach art. 105 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na przepisach ustawy o ruchu drogowym, które wskazują dokumenty niezbędne do zarejestrowania pojazdu, samochód ciężarowy marki MAN został sprowadzony z kraju członkowskiego Unii Europejskiej więc jego zakup jest wykazany w deklaracji VAT-7 jako nabycie wewnątrzwspólnotowe.
Auto posiadało jednak polski dowód rejestracyjny a obowiązek opłacenia VAT-U jest wyraźnie wówczas, gdy rejestracja w Polsce następuje po raz pierwszy. W tym przypadku konieczne było tylko przerejestrowanie ww. samochodu ciężarowego, dlatego też VAT nie został opłacony w terminie 14 dni. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że: nabywcą towarów jest: podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a z zastrzeżeniem art. 10; dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a. Przepis ust. 1 – stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy – stosuje się również w przypadku, gdy: nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1, dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2 – jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Przez nowe środki transportu – stosownie do treści art. 2 pkt 10 lit. a ustawy – rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy (…). Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dnia 21 maja 2012 r., zakupił samochód ciężarowy marki MAN od firmy Y z Belgii (faktura nr … na kwotę 56.000,00 Euro netto/brutto). Samochód ciężarowy posiadał polski dowód rejestracyjny oraz polską kartę pojazdu (numer rejestracyjny Z.).
W momencie rejestracji ww. samochodu w wydziale komunikacji w O., nie było wymagane dostarczenie zaświadczenia VAT-25, potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Decyzją starosty o. samochód ciężarowy z dniem 11 lipca 2012 r., został zarejestrowany pod numerem rejestracyjnym P. Zainteresowany dnia 2 sierpnia 2012 r., dokonał sprzedaży ww. samochodu firmie W. z P., wystawiając fakturę VAT nr N. na kwotę 305.655,00 zł brutto. Wnioskodawca obecnie użytkuje auto na zasadach leasingu zwrotnego.
Zakup samochodu ciężarowego spełniał definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w myśl art. 9 ust. 1 ustawy, wykazany jest w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2012 r. jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz wykazany jest w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE za miesiąc maj 2012 r. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy powinien on złożyć w urzędzie skarbowym zaświadczenie VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnowym nabyciu środków transportu), i tym samym w ciągu 14 dni uiścić podatek od towarów i usług w wysokości 56.264,00 zł, wynikający z wyliczenia: 56.000,00 Euro x 4,3683 zł = 244.625,00 zł x 23% = 56.264,00 zł.
Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Oznacza to, że w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym.
Wobec regulacji zawartej w art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b. W myśl art. 103 ust. 3 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.
Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy). Zgodnie z ust. 5 tegoż artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem, informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.
Informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 – art. 103 ust. 6 ustawy.
W myśl art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku – w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4. Jak wynika z ww. przepisów, jeżeli podatnik podatku od towarów i usług (rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych), przywozi nabyty z innego państwa Unii Europejskiej środek transportu, który będzie chciał zarejestrować na terytorium Polski lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski – jest zobowiązany wpłacić należny podatek od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu. Informacja wraz z kopią faktury oraz dowodem zapłaty będą stanowiły dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wydania z urzędu zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Z informacji przedstawionych w opisie sprawy wynika, że samochód ciężarowy posiadał polski dowód rejestracyjny oraz polską kartę pojazdu (numer rejestracyjny Z.).
Należy zauważyć, że informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23) podatnik składa, jeżeli w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia środek transportu ma być zarejestrowany przez podatnika na terytorium kraju bądź, jeżeli będzie przez niego użytkowany (jeżeli nie podlega rejestracji).
W pozostałych przypadkach nie ma obowiązku składania informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23. Tym samym, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Zainteresowany nie miał obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku od towaru i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego w terminie 14 dni zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy, oraz złożenia informacji VAT-23. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.