INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: We wrześniu 2008 roku X (zwane dalej również „Stowarzyszeniem” lub „Wnioskodawcą”) zaczęło użytkować wybudowany przez siebie budynek przedszkola, zaliczony przez Wnioskodawcę do podlegających amortyzacji środków trwałych (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym), którego wartość początkowa była większa niż 15.000,- zł.
Stowarzyszenie użytkowało budynek przedszkolny wyłącznie dla potrzeb świadczenia usług zwolnionych z VAT (usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez podmiot objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), nie miało więc prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z jego budową i jak dotąd podatku tego faktycznie nie odliczało. Jednakże w październiku 2013 roku, Stowarzyszenie wydzierżawiło budynek przedszkola wraz z gruntem, na którym budynek ten jest posadowiony, innemu podmiotowi.
Dzierżawa gruntu wraz z budynkiem przedszkolnym stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej (obecnie 23%), wobec czego Stowarzyszenie wystawia dzierżawcy faktury VAT, nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego podatek należny. Budynek przedszkola oddany jest w dzierżawę w całości, tj. dzierżawa stanowi 100% sposobu jego wykorzystywania. Stosunek dzierżawy w w/w kształcie zaplanowany jest na co najmniej 2 lata i z pewnością nie wygaśnie ani nie ulegnie zmianie do końca 2013 roku. W okresie od rozpoczęcia budowy budynku przedszkola, nieprzerwanie do dnia dzisiejszego, Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.
Okresem rozliczeniowym w VAT jest dla Wnioskodawcy miesiąc kalendarzowy. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy w deklaracji VAT składanej za styczeń 2014, Stowarzyszenie będzie uprawnione i zobowiązane do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową budynku przedszkola? Czy korekta, o której mowa w pytaniu pierwszym, będzie równa kwocie stanowiącej 10% podatku naliczonego w związku z budową budynku przedszkola? Zdaniem wnioskodawcy Ad. 1. Zdaniem Stowarzyszenia, w deklaracji VAT składanej za styczeń 2014, Stowarzyszenie będzie uprawnione i zobowiązane do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową budynku przedszkola.
Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 7 VATU, przepisy ust. 1-6, tj. regulujące kwestię korygowania VATu naliczonego, stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru i nie dokonał takiego obniżenia, a następnie zmieniło się prawo (nabył prawo) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru. W przedmiotowej sytuacji przywołany przepis znajdzie zastosowanie.
W okresie wrzesień 2008 - wrzesień 2013 Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy budowie budynku przedszkola, gdyż towar ten wykorzystywany był w rzeczonym okresie wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku, i obniżenia takowego faktycznie nie dokonał (nie dokonywał w tym okresie). Jednak wraz z wydzierżawieniem budynku przedszkola innemu podmiotowi w październiku 2013 roku zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od budynku przedszkola, tj. Wnioskodawca nabył takie prawo, bowiem Stowarzyszenie zaczęło używać budynku przedszkola wyłącznie dla potrzeb czynności podlegającej opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej.
Ad. 2. Zdaniem Stowarzyszenia, korekta o której mowa w pytaniu pierwszym, będzie równa kwocie stanowiącej 10% podatku naliczonego w związku z budową budynku przedszkola. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 7a VATU, w przypadkach takich jak ten (tj. towar zaliczany u Wnioskodawcy do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, o wartości przekraczającej 15.000,- zł., w stosunku do którego prawo i obowiązek dokonania korekty powstaje na podstawie art. 91 ust. 7 VATU), korekty dokonuje się na zasadzie odpowiedniego stosowania art. 91 ust. 2 i 3 VATU.
Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 2, w przypadku nieruchomości, korekty dokonuje się w ciągu 10 lat licząc od roku oddania jej do użytkowania. W kolejnym zdaniu przepis precyzuje, że roczna korekta dotyczy w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Stosując tę swoistą techniczną instrukcję do przedmiotowego stanu taktycznego Stowarzyszenie uważa że okres korekty podatku naliczonego przy budowie budynku przedszkola obejmuje lata 2008-2017. W latach 2008-2012 Stowarzyszenie nie miało obowiązku oni prawa dokonywać korekty, gdyż w tym okresie budynek wykorzystywany był w 100% dla potrzeb czynności zwolnionych z podatku.
Natomiast za rok 2013 Stowarzyszenie ma prawo i obowiązek dokonać korekty ponieważ w październiku 2013 zmieniło się prawo do odliczenia, tj. wraz z rozpoczęciem użytkowania budynku przedszkola w 100% na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu wg stawki podstawowej (23%). Wnioskodawca uzyskał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie budynku przedszkola. Zgodnie z powołanym art. 91 ust. 2, za rok 2013 Stowarzyszenie ma prawo i obowiązek dokonać korekty w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego przy wybudowaniu budynku przedszkola.
Zgodnie natomiast z ustępem trzecim tegoż artykułu, korekty za rok podatkowy 2013 dokonać należy w deklaracji za styczeń roku 2014. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo – prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca we wrześniu 2008 roku zaczął użytkować wybudowany przez siebie budynek przedszkola, zaliczony do podlegających amortyzacji środków trwałych (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym), którego wartość początkowa była większa niż 15.000,- zł.
Stowarzyszenie użytkowało budynek przedszkolny wyłącznie dla potrzeb świadczenia usług zwolnionych z VAT (usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez podmiot objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), nie miało więc prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z jego budową i jak dotąd podatku tego faktycznie nie odliczało. Jednakże w październiku 2013 roku, Stowarzyszenie wydzierżawiło budynek przedszkola wraz z gruntem, na którym budynek ten jest posadowiony, innemu podmiotowi.
Dzierżawa gruntu wraz z budynkiem przedszkolnym stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej (obecnie 23%), wobec czego Stowarzyszenie wystawia dzierżawcy faktury VAT, nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego podatek należny. Budynek przedszkola oddany jest w dzierżawę w całości, tj. dzierżawa stanowi 100% sposobu jego wykorzystywania. Stosunek dzierżawy w ww. kształcie zaplanowany jest na co najmniej 2 lata i z pewnością nie wygaśnie ani nie ulegnie zmianie do końca 2013 roku. W okresie od rozpoczęcia budowy budynku przedszkola, nieprzerwanie do dnia dzisiejszego, Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.
Okresem rozliczeniowym w VAT jest dla Wnioskodawcy miesiąc kalendarzowy. Przy tak przedstawionym opisie sprawy Zainteresowany ma wątpliwości dotyczące, czy Stowarzyszenie będzie uprawnione i zobowiązane do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową budynku przedszkola i czy korekta, o której mowa w pytaniu pierwszym, będzie równa kwocie stanowiącej 10% podatku naliczonego w związku z budową budynku przedszkola.
Z treści cyt. przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dodatkowo należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług określa, czy nabywane przez niego towary lub usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej.
W konsekwencji należy wskazać, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi. W rozpatrywanej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy w momencie realizacji inwestycji nie był spełniony, gdyż wydatki związane z ich realizacją z założenia nie miały być i nie były związane z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi. Nabywane towary i usługi związane z budową przedszkola były związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością zwolnioną od podatku VAT.
Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na budowę przedszkola, które użytkowano wyłącznie dla potrzeb świadczenia usług zwolnionych z VAT. Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.
Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie, w zakresie w jakim związane są z czynnościami opodatkowanymi.
W analizowanej sprawie, skoro Stowarzyszenie zamierza wykorzystywać przedszkole do czynności opodatkowanych - Stowarzyszenie wydzierżawiło budynek przedszkola wraz z gruntem, na którym budynek ten jest posadowiony, innemu podmiotowi - to przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację opisanej inwestycji, gdyż spełnione zostaną warunki wynikające z art. 86 ustawy, tzn. odliczenia tego dokona podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jednakże z zastosowaniem przepisów art. 91 ustawy.
Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Przepis art. 91 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy). Należy podkreślić, że ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.
W świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty.
Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).
Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną: opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi; zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Według art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.
W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że wykorzystywanie przez Stowarzyszenie opisanego we wniosku budynku przedszkola świetlic wiejskich do czynności niezwiązanych z działalnością opodatkowaną (czynności zwolnionych), a następnie wykorzystywanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa), powoduje konieczność dokonania korekty na podstawie art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją wskazaną w tym przepisie, kiedy to Stowarzyszenie nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie dokonało odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W analizowanej sprawie zmiana wykorzystania budynku przedszkola do czynności opodatkowanych, tj. wydzierżawienie budynku przedszkola wraz z gruntem nastąpiła – jak wskazał Zainteresowany – w roku 2013. W świetle powołanych przepisów prawa oraz okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w związku z rozpoczęciem od roku 2013 wykorzystywania budynku przedszkola do wykonywania czynności opodatkowanych, polegających na odpłatnym ich udostępnianiu na rzecz dzierżawcy (dzierżawa), Stowarzyszenie będzie uprawnione do dokonania korekty VAT naliczonego od ponoszonych w latach poprzednich wydatków na inwestycję na zasadach wynikających z powołanych wyżej przepisów art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy.
Zatem Stowarzyszenie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na ww. inwestycję, za okres, w którym budynek wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. w wysokości 5/10 podatku naliczonego.
W analizowanej sprawie pierwszej korekty należy dokonać za rok, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywania budynku przedszkola, czyli za rok 2013, w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli skoro Stowarzyszenie rozlicza się miesięcznie, to za miesiąc styczeń 2014 r. w wysokości 1/10 podatku naliczonego w każdym roku. Należy zauważyć, że każda kolejna zmiana prawa do odliczenia podatku, jeżeli nastąpi w 10-letnim okresie korekty, spowoduje konieczność weryfikacji zasadności dokonywania korekty. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.
52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.