INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut.
Organu z dnia 2 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwego rozliczenia otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, która nie doszła do skutku – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwego rozliczenia otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, która nie doszła do skutku.
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 kwietnia 2014 r., złożonym w dniu 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 kwietnia 2014 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. W drugim kwartale 2013 r. Podatnik otrzymał zamówienie od klienta z Łotwy na dostawę formierki wyrobów kulinarnych typ 01MG- maszyna do pierogów.
Ze względu na specjalne wykonanie rolki formującej w tej maszynie, Podatnik poprosił o wpłatę zaliczki w wysokości 1 400,00 zł. netto, tj. 100% wartości netto rolki, którą otrzymał na konto w dniu 24.06.2013 r. W tym dniu Podatnik wystawił fakturę na 1 400,00 netto z zerowym VAT-em oraz zgłosił transakcję w deklaracji VAT UE za II kwartał. Rolka została wykonana przez producenta maszyny w planowanym terminie 14 dni od wpłaty. Natomiast klient po kilku dniach zrezygnował z zakupu rolki i maszyny, nie odbierając towaru do 31.12.2013 r. i pozostawiając wpłacone 1 400,00 zł.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: Jak powinien rozliczyć podatek należny VAT od otrzymanej wpłaty 1 400,00 zł.: potraktować sumę 1 400,00 zł. jako wartość netto i od niej obliczyć podatek należny VAT, czy potraktować sumę 1 400,00 zł., jako wartość brutto i od niej obliczyć podatek należny VAT? Zdaniem Wnioskodawcy; W związku z tym, że nie doszło do dostawy wewnątrzwspólnotowej, Podatnik uważa, że sumę 1400,00 zł. należy potraktować jako wartość brutto i od niej obliczyć podatek należny VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jako polski podatnik VAT, w drugim kwartale 2013 r. otrzymał zamówienie od klienta z Łotwy na dostawę formierki wyrobów kulinarnych.
Ze względu na specjalne wykonanie rolki formującej w tej maszynie, Wnioskodawca poprosił o wpłatę zaliczki w wysokości 1 400,00 zł. netto, tj. 100% wartości netto rolki, którą otrzymał na konto w dniu 24.06.2013 r. i w tym dniu wystawił fakturę na 1 400,00 netto z zerowym VAT-em oraz zgłosił transakcję w deklaracji VAT UE za II kwartał. Rolka została wykonana przez producenta maszyny w planowanym terminie 14 dni od wpłaty. Natomiast klient po kilku dniach zrezygnował z zakupu rolki i maszyny nie odebrał.
W związku z powyższym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia jak należy opodatkować otrzymaną wpłatę 1 400,00 zł. tytułem zaliczki na poczet przyszłej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Art. 20 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r., stwierdzał, że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b. W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. (art. 20 ust. 2 ustawy).
Natomiast, jeżeli przed dokonaniem dostawy, o której mowa w ust. 1, otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. (art. 20 ust. 3 ustawy). W przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 5, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustania okoliczności, o których mowa w art. 13 ust. 4. (art. 20 ust. 4 ustawy).
W odniesieniu do zaliczek dotyczących transakcji wewnątrzunijnych należy wskazać, że w związku z koniecznością dostosowania przepisów wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010 r.), ustawodawca krajowy dokonał z 1 stycznia 2013 r. zmian w art. 20 ust. 1-3 oraz 5-7 ustawy.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. (zmienionego ustawą z dnia 16 listopada 2012r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce – Dz. U. z 2012r., poz. 1342), w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4 oraz art. 20a. Z kolei w wyniku tej zmiany, art. 20 ust. 3 został uchylony.
Natomiast zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wydano lub przemieszczono towar.
Natomiast zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano.
Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury: udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1, udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.
Ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 35) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w art. 12 ust. 2 stwierdza się, że do wystawiania faktur korygujących faktury wystawione przed dniem 1 stycznia 2014 r. i faktury wystawione zgodnie z ust. 1 oraz do wystawiania faktur będących duplikatami takich faktur stosuje się odpowiednio przepisy art. 106j-106l ustawy zmienianej w art. 1,(...). Wprowadzone zmiany miały na celu zapewnienie jednolitości danych zawartych w informacjach podsumowujących i terminowości wymiany danych dokonywanych przy pomocy tych informacji.
W związku ze zmianami w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wynikającymi ze zmiany przepisów unijnych, odstąpiono od określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia towarów. Tym samym otrzymanie tego rodzaju zapłaty nie rodzi już obowiązku podatkowego. Jak podaje Wnioskodawca, na poczet zamówienia dla klienta łotewskiego, otrzymał kwotę 1 400 zł. tytułem zaliczki, na którą wystawił fakturę, choć z przepisów wynika, że takiego obowiązku nie miał.
Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2013 r. przepisami, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Skoro w myśl obowiązujących przepisów otrzymanie zaliczki lub przedpłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, to również w związku z otrzymaniem zaliczki lub przedpłaty na poczet przyszłej dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania faktury z tytułu otrzymania od kontrahenta zaliczki na poczet WDT.
Ponieważ wpłata tej zaliczki nie rodzi obowiązku podatkowego a tym samym wystawienia faktury, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie dokonywał korekty tej faktury, powinien skorygować uprzednio wykazaną w fakturze pierwotnej wartość in minus. Zatem, w tych okolicznościach, kwestia wykazania kwoty jako brutto czy netto pozostaje bez znaczenia. Odnosząc powyższe ustalenia do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca w sytuacji otrzymania zaliczki od swojego łotewskiego klienta na poczet przyszłej dostawy wewnątrzwspólnotowej nie miał obowiązku wystawienia faktury oraz nie powstał u niego obowiązek podatkowy w VAT z tytułu takiej wpłaty.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.
52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.