prosto w prawo Dla profesjonalistów

Interpretacja indywidualna z 7 października 2010 r., IPPP3/443-689/10-4/KC

Interpretacja indywidualnaInterpretacja aktualnaDyrektor Izby Skarbowej w Warszawie·7 października 2010 r.

Obowiązek korekty podatku naliczonego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych ze zwolnieniem.

Interpretacja indywidualna wiąże organ tylko w sprawie osoby, która o nią wystąpiła, i tylko przy opisanym stanie faktycznym. Innym pokazuje, jak organ rozumie przepisy.

Powołane przepisy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.

U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2010 r. (data wpływu 14.07.2010 r.) uzupełnionego w dniu 30.09.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 13.09.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych ze zwolnieniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE W dniu 14.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 30.09.2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych ze zwolnieniem. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Podatnik jest właścicielem firmy wydawniczej i płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Na potrzeby działalności gospodarczej w latach 2006-2008 zakupił samochody osobowe. Były to następujące auta: Peugeot 107 dnia 04.12.2006 r. o wartości początkowej 30 321,31 zł.

Samochód ten dnia 29.12.2006r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Peugeot 107 dnia 02.10.2007 r. o wartości początkowej 30 587,06 zł. Samochód ten dnia 31.10.2007 r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Peugeot 107 dnia 27.08.2008r. o wartości początkowej 30 587,08 zł. Samochód ten dnia 30.09.2008r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych na podstawie przepisów o podatku dochodowym.

Przy zakupie wszystkich samochodów i w każdym przypadku skorzystał z prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego to jest 60% nie więcej niż 6000zł., zgodnie z art. 86 ust.3 ustawy VAT. W miesiącu czerwcu 2010 r. Firma dokonała sprzedaży ww. samochodów i w każdym przypadku zastosowała na fakturze zwolnienie od podatku. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy firma zobowiązana jest dokonać korekty w deklaracji VAT za miesiąc w którym dokonała sprzedaży samochodów osobowych o taką część podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego z 5-letniego okresu korekty dla każdego samochodu?

W ocenie Podatnika zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie powinien korygować podatku naliczonego a potwierdzeniem tego jest wyrok sygn. akt III SA/Wa 715/09. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na potrzeby działalności gospodarczej w latach 2006 do 2008 nabył samochody osobowe marki Peugeot 107, i wszystkie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych odpowiednio w miesiącach zakupu. Wnioskodawca skorzystał z prawa do odliczenia części podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W czerwcu 2010 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży przedmiotowych samochodów, stosując zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł. (art. 86 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe samochody osobowe spełniają definicję towaru używanego, zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy, gdyż od momentu jego nabycia do chwili sprzedaży upłynął okres co najmniej 6 miesięcy. Realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i art. 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych.

Warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – powoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Transakcja sprzedaży samochodu osobowego, od którego Podatnik mógł odliczyć 60% podatku naliczonego, nie wiecej niż 6.000 zł., po co najmniej półrocznym wykorzystywaniu tego auta w działalności gospodarczej, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799).

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9,(…) Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4 ustawy). Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty.

Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż,(…) W myśl art. 91 ust. 6 wskazanej ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną: opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi; zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotowe samochody zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, odpowiednio w grudniu 2006 r., w październiku 2007 r. oraz w sierpniu 2008 r. Zainteresowany skorzystał z prawa do odliczenia części podatku naliczonego. Samochody były własnością Wnioskodawcy przez okres dłuższy niż pół roku. Wartość wszystkich zakupionych aut przekraczała kwotę 15 000 zł. ( odpowiednio 30 321,31 zł., 30 587,06 zł., 30 587,08 zł.).

W związku z czym sprzedaż przedmiotowych aut, jako towarów używanych, korzysta w każdym przypadku ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług i powoduje to, iż dalsze ich wykorzystanie związane jest wyłącznie z czynnościami zwolnionymi (art. 91 ust. 6 pkt 2 ustawy). W przedstawionym stanie mamy zatem do czynienia z okolicznością, o której mowa w art. 91 ust. 7 i 7a ustawy.

Przepis ten adresowany jest bowiem do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności opodatkowanych i nakazuje dokonać korekty również w przypadku, gdy odliczyli oni podatek naliczony, a następnie na skutek sprzedaży zmieniło się jego przeznaczenie na związane z czynnościami zwolnionymi. Stosownej korekty w przypadku towarów innych niż wymienione w art. 91 ust. 2 dokonuje się według zasad określonych w art. 91 ust. 1 ustawy.

Zatem, ponieważ zmiana przeznaczenia (sprzedaż) samochodów nastąpiła w okresie korekty, tj. w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym został nabyty w celach prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, stosownie do postanowień art. 91 ust. 5 ustawy, z tym, że w odniesieniu do auta zakupionego w 2006 roku korekta ta winna obejmować 1/5 odliczonego podatku, samochodu nabytego w 2007 roku korekta winna obejmować 2/5 odliczonego podatku i zakupionego w 2008 r. korekta ta powinna wynieść 3/5 podatku naliczonego.

Przywołany przez Wnioskodawcę wyrok WSA w Warszawie z dnia 30.10.2009 r. swoje stanowisko oparł przede wszystkim na ścisłej wykładni literalnej art. 91 ust. 7 ustawy. Jednak wykładni takiej należy dokonywać z uwzględnieniem zapisów Dyrektywy 2006/112/WE, zwłaszcza w odniesieniu do art. 187 tej Dyrektywy.

Analizy takiej dokonał m. in. sąd w Gliwicach w swoim wyroku z dnia 04.06.2009 r. sygn. III SA/Gl 1555/08, gdzie stwierdził, że zapisy art. 91 ust. 7 w związku z odwołaniem się do ust. 1-5 mają na celu dostosowanie się do normy art. 187 i 188 Dyrektywy 112. Sąd potwierdził również, że cała kwota podatku naliczonego o której mowa w art. 91 ust. 7 jest tożsama z tym co zawarte jest w art. 86 ust. 3 ustawy, ponieważ jest to pełna kwota podatku naliczonego wynikająca z prawa, jakie daje art. 86 ust. 3 dla podatników nabywających samochody osobowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.

52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Źródło: EUREKA (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗, pobrane 1.10.2026. Treść dosłownie; przetworzyliśmy: podział na sekcje i akapity, linki do przepisów, wyróżnienia i zakrycie numerów PESEL, dowodów, paszportów i rachunków, których anonimizacja u wydawcy nie objęła. Wiążący jest tekst u wydawcy. Dane osobowe w dokumencie albo błąd? Napisz: zgłoś błąd; dane osobowe zakryjemy w ciągu 7 dni.

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.