Prosto w prawo Dla profesjonalisty

Interpretacja indywidualna z 16 stycznia 2014 r., IPTPB3/423-460/13-3/PM

Interpretacja indywidualnaInterpretacja aktualnaDyrektor Izby Skarbowej w Łodzi·16 stycznia 2014 r.

Czy PGK jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako „CIT”) będzie uprawniona do wyboru kwartalnej metody wpłacania na CIT w swoim pierwszym roku podatkowym zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy CIT?

Interpretacja indywidualna wiąże organ tylko w sprawie osoby, która o nią wystąpiła, i tylko przy opisanym stanie faktycznym. Innym pokazuje, jak organ rozumie przepisy.

Powołane przepisy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.

U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyboru przez podatkową grupę kapitałową w pierwszym roku podatkowym swojej działalności kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie możliwości wyboru przez podatkową grupę kapitałową w pierwszym roku podatkowym swojej działalności kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek. We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Dnia 25 października 2013 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję o dokonaniu rejestracji umowy podatkowej grupy kapitałowej zawartej w dniu 27 września 2013 r. przez X SA (jako spółkę dominującą) oraz osiem spółek zależnych.

Pierwszy rok podatkowy podatkowej grupy kapitałowej (dalej jako „X” lub „Wnioskodawca”) rozpocznie się 1 stycznia 2014 r. W okresie funkcjonowania X spełnione będą warunki określone w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności: spółki tworzące X będą spółkami kapitałowymi (spółkami akcyjnymi bądź spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością) posiadającymi siedzibę na terytorium Polski; przeciętny kapitał zakładowy przypadający na każdą ze spółek tworzących X, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7 ww. ustawy, będzie nie niższy niż 1 mln zł; spółka dominująca w X, będzie posiadała bezpośrednio nie mniej niż 95% udziałów w spółkach zależnych; spółki zależne wchodzące w skład X nie będą posiadały udziałów w kapitale zakładowym innych spółek wchodzących w skład X; w spółkach tworzących PGK nie będą występowały zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa; w okresie funkcjonowania PGK spółki nie będą korzystać ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów ani nie będą pozostawać w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11 ww. ustawy; PGK osiągnie w każdym roku swojego funkcjonowania udział dochodów w przychodach na poziomie co najmniej 3%.

X zamierza skorzystać z kwartalnej metody wpłacania zaliczek określonej w przepisie art. 25 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym X zgodnie z przepisem art. 25 ust. le ww. ustawy zawiadomi w formie pisemnej Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze tej metody do dnia 20 drugiego miesiąca roku podatkowego. W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: Czy X jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniona do wyboru kwartalnej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w swoim pierwszym roku podatkowym zgodnie z art. 25 ust. 1b ww. ustawy?

Zdaniem WnioskodawcyX jako podatnik będzie uprawniona do wyboru kwartalnej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w swoim pierwszym roku podatkowym. Zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały, przy czym przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Niemniej jednak na podstawie przepisu art. 25 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uprawnienia tego nie mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność wskazani w przepisie art. 16k ust. 11 ww. ustawy, tj.: podmioty, które zostały utworzone: w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo w wyniku przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, albo przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują, by inni podatnicy niż ci wymienieni w przepisie art. 16k ust. 11 byli pozbawieni prawa do skorzystania z kwartalnego systemu uiszczania zaliczek na podatek. Nie ulega wątpliwości, że katalog z ww. przepisu ma charakter zamknięty. Zgodnie z art. la ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikami mogą być grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych. Spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej zachowują swój byt prawny jednak tracą status podatników. Nowym podatnikiem zostaje podatkowa grupa kapitałowa.

W związku z tym powołanie podatkowej grupy kapitałowej wiąże się z koniecznością zakończenia roku podatkowego poszczególnych spółek wchodzących w jej skład. W świetle powyższego należy uznać, że X będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu przepisu art. 25 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie X nie zostanie utworzona w drodze jednej z czynności wymienionych w przepisie art. 16k ust. 11 ww. ustawy. Zatem nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jako podatnik będzie uprawniony do wyboru kwartalnej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w swoim pierwszym roku podatkowym.

W związku z powyższym w celu skorzystania przez Wnioskodawcę z ww. metody, zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1e ww. ustawy złożone zostanie pisemne zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego do dnia 20 drugiego miesiąca roku podatkowego. Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych. Wnioskodawca wskazuje m.in. na: interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 2 lipca 2013 r. (sygn. ILPB3/423-154/13-5/AO); interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 16 kwietnia 2013 r. (sygn.

IPPB5/423-79/13-2/MW); interpretację indywidulaną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB5/423-1182/12-3/AB); interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPB5/423-73/12-6/AM); interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 6 lutego 2012 r. (sygn. ITPB3/423-567/11/AM); interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 3 lutego 2012 r. (sygn. ILPB3/423-526/11-2/EK). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych mogą być grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”. Wymogi, jakie kumulatywnie musi spełniać podatkowa grupa kapitałowa, aby posiadać status podatnika na gruncie omawianej ustawy zostały określone w ustępie 2 powołanego artykułu.

Warunki te są następujące: Podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli: przeciętny kapitał zakładowy, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1.000.000 zł, jedna ze spółek, zwana dalej „spółką dominującą”, posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek, zwanych dalej „spółkami zależnymi”, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji, spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę, w spółkach tych nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa; Spółka dominująca i spółki zależne zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o utworzeniu, na okres co najmniej 3 lat podatkowych, podatkowej grupy kapitałowej i umowa ta, zwana dalej „umową”, została zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego; Po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione w pkt 1 lit. a - c, a ponadto: nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw, nie pozostają w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11, z podatnikami podatku dochodowego niewchodzącymi w skład podatkowej grupy kapitałowej; Podatkowa grupa kapitałowa osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.

Stosownie natomiast do treści art. 1a ust. 3 cyt. ustawy, umowa X musi zawierać co najmniej: wykaz spółek tworzących podatkową grupę kapitałową oraz wysokość ich kapitału zakładowego; informację o udziałowcach (akcjonariuszach) i wysokości ich udziału w kapitale zakładowym w spółce dominującej i w spółkach zależnych tworzących podatkową grupę kapitałową, posiadających co najmniej 5% udziałów (akcji) tych spółek; określenie czasu trwania umowy; wskazanie spółki reprezentującej podatkową grupę kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy oraz z przepisów Ordynacji podatkowej; określenie przyjętego roku podatkowego.

Treść art. 1a ust. 7 powołanej ustawy wskazuje natomiast, że podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek są obliczane, pobierane i wpłacane przez spółkę, o której mowa w art. 1a ust. 3 pkt 4. Spółce tej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych należnego od podatkowej grupy kapitałowej.

Jednocześnie, na mocy art. 25 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego. Zgodnie z art. 25 ust. 1d ww. ustawy, do podatników rozpoczynających działalność, którzy zamierzają wpłacać zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, przepisy art. 16k ust. 11 stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 16k ust. 11 powołanej ustawy, przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni: w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną albo przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro.

Ponadto, w myśl art. 25 ust. 1e cytowanej ustawy, podatnicy, którzy wybrali kwartalne wpłaty zaliczek, o których mowa w ust. 1b, mają obowiązek w terminie do dnia 20 drugiego miesiąca roku podatkowego zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej metody. Wobec powyższego, Podatkowa Grupa Kapitałowa będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, przy spełnieniu obowiązku wynikającego z treści art. 25 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, tutejszy Organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Zainteresowanym jest tylko ten, kto zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej w celu prawidłowej, tj. zgodnej z obowiązującymi przepisami, realizacji swoich praw i obowiązków w sferze prawa podatkowego, wyjaśnienia lub ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do Spółek Zależnych. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.

53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa X.

Źródło: EUREKA (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗, pobrane 1.10.2026. Treść dosłownie; przetworzyliśmy: podział na sekcje i akapity, linki do przepisów, wyróżnienia i zakrycie numerów PESEL, dowodów, paszportów i rachunków, których anonimizacja u wydawcy nie objęła. Wiążący jest tekst u wydawcy. Dane osobowe w dokumencie albo błąd? Napisz: zgłoś błąd; dane osobowe zakryjemy w ciągu 7 dni.

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.