INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 29 listopada 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. W dniu 26 czerwca 2009 r. zawarł Pan umowę kupna-sprzedaży dwóch używanych elektrowni wiatrowych za cenę 180.000 euro netto.
Wydanie przedmiotu miało nastąpić w terminie do 30 czerwca 2010 r. Zgodnie z § 4 umowy, uiszczenie ceny miało nastąpić w następujący sposób: - do dnia 30 czerwca 2009 r. 30.000 euro netto (zaliczka na poczet ceny); do dnia 31 października 2009 r. 30.000 euro netto (zaliczka na poczet ceny); pozostała część ceny, tj. kwota 120.000 euro netto najpóźniej na 14 dniu przed planowanym demontażem. Na poczet realizacji umowy dokonał Pan wpłaty zaliczek w dniach 26 września 2009 r. oraz 24 listopada 2009 r., o łącznej wartości 73.200 euro, w tym 13.200 euro podatku naliczonego (stawka 22%). Płatności dokonane zostały w euro. Otrzymał Pan dwie faktury zaliczkowe.
Wartości tych zaliczek, przeliczone na złote polskie, zostały odpowiednio ujęte w rejestrach, a podatek należny został pomniejszony o podatek naliczony zawarty w ww. fakturach zaliczkowych. Do realizacji umowy nie doszło. Wezwał Pan kontrahenta do zwrotu wpłaconych zaliczek z ostatecznym terminem na dzień 28 kwietnia 2011 r. W wyznaczonym terminie do zwrotu powyższych kwot nie doszło. W związku z tym został wniesiony pozew do sądu. W dniu 4 października 2011 r. zapadł wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, zasądzający zapłatę wpłaconych zaliczek, które zostały przeliczone według kursu na dzień 28 kwietnia 2011 r. Należną kwotę w złotych polskich otrzymał Pan w dniu 3 listopada 2011 r..
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy prawidłowe jest stanowisko, że podatek naliczony wynikający z wpłaconych zaliczek powinien być pomniejszony, skorygowany tylko i wyłącznie na podstawie otrzymanego prawomocnego wyroku sądowego, w wartości faktycznie zwróconej kwoty, wyrażonej w polskich złotych, w miesiącu otrzymania zwróconej zaliczki?
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony powinien pomniejszyć proporcjonalnie w wartości faktycznie otrzymanej kwoty zwróconej w polskich złotych zaliczki w dniu 3 listopada 2011 r., a nie cofać się do kursu historycznego zastosowanego do obliczenia i odliczenia w 2009 r. podatku naliczonego, ponieważ kwota obecnie otrzymana jest kwotą niższą niż kwota zapłacona w 2009 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit b) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. W przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.
Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia (ust. 10a ww. artykułu). Szczegółowe zasady wystawiania faktur określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
Stosownie do § 10 ust. 1 rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, podatnik może wystawić fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części ceny. W przypadku wystawienia faktury przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio (ust. 2).
Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę) – ust. 3. Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Jak stanowi ust. 2 ww. paragrafu, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej: numer kolejny oraz datę jej wystawienia; dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca: określone w § 5 ust. 1 pkt 1 - 4, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem; kwotę i rodzaj udzielonego rabatu; kwotę zmniejszenia podatku należnego. Stosownie do ust. 3 powołanego paragrafu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku: zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy; zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów - uwzględniając treść ogólnej zasady, dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego (art.
86 ust. 1 ww. ustawy), zakładającej konieczność wystąpienia związku pomiędzy dokonanym zakupem a wykorzystaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych – stwierdzić należy, że skoro związku tego w opisanym przypadku nie było, bowiem transakcja nie doszła do skutku, prawo do odliczenia podatku naliczonego w ostateczności nie wystąpiło i powinien Pan w rozliczeniu za okres, w którym doszło do rozwiązania umowy, skorygować podatek naliczony w takiej wysokości, jaka została pierwotnie odliczona, tzn. 13.200 euro, stosując pierwotnie zastosowany kurs euro.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.
52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.