Prosto w prawo Skróty klawiszowe⌘KCtrl KPrzejdź do przepisu, ustawy albo sygnatury/Pole pytania albo wyszukiwania na stronie← →Poprzedni i następny artykuł albo strona listyCKopiuj przypis; z zaznaczonym tekstem cytat z przypisemLKopiuj linkFUkryj albo pokaż spis treści ustawyEscZamknij panel, menu albo okno?Lista skrótów Dla profesjonalistyPro
Spis treści i wyszukiwarka

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowiez 19 marca 2004 r., sygn. akt I SA/Kr 1026/01

Metryka

Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Skład
Przewodniczący Sędzia: WSA Ewa Długosz -Ślusarczyk (spr) Sędziowie: NSA(del) Jan Zając Asesor WSA Anna Znamiec
Dominika Janik protokolant
Rozpoznanie
na rozprawie w dniu [...] 2004r.
Sprawa
sprawy ze skargi [...] Spółka z o.o. w [...] na decyzję Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] 2001r. Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc [...] 1997r. I. Uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzająca ją decyzję organu I instancji. II. Zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w [...] na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie [...]zł ([...]czterysta złotych)

Uzasadnienie

Sygn. I SA/Kr 1026/01

Bezsporne w niniejszej sprawie jest, że Spółka z o.o. "[...] " w [...] złożyła deklaracje podatkową VAT -7 za miesiąc [...] 1997 r. w miesiącu [...]1998 r. czyli po terminie określonym w art. 10 ust. l ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym / DZ. U. Nr 11 z 1993 r. póz. 50 z późn. zm./.

Urząd Skarbowy stwierdził,że powoduje to utratę przewidzianego w art. 19 ust. l tej ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dla którego ustawodawca przewidział termin określony w art. 19 ust. 3 ustawy.

W konsekwencji przyjęto, ze spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w deklaracji podatkowej.

Rozstrzygnięcie w powyższym zakresie zawarte zostało w decyzji w której określono za ten miesiąc zobowiązanie podatkowe w kwocie [...] zł, zaległość w kwocie [...] zł, odsetki za zwłokę oraz dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Izba Skarbowa w [...] rozpoznając odwołanie spółki w dniu [...] 2001 roku utrzymała orzeczenie organu I instancji w mocy wydając decyzję nr. [...]

W pisemnym jej uzasadnieniu podzieliła stanowisko organu I instancji. Powołując się na treść przepisu art. 19 ustawy VAT, a zwłaszcza ust. 3 -ciego, stwierdziła że ustawodawca precyzyjnie określił termin w którym podatnikowi przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony uiszczony przy nabyciu towarów i usług.

Może on je realizować wg swojego wyboru w okresie dwóch miesięcy to jest w miesiącu otrzymania faktury VAT lub w miesiącu następnym.

Podatnik sam ustala podstawę opodatkowania i rozliczając się decyduje czy skorzysta z przysługującego mu prawa, czy nie. W tym celu powinien złożyć deklaracje podatkową VAT - 7, która jest zewnętrznym przejawem woli w tym zakresie. Nie złożenie zatem w terminie przez spółkę deklaracji podatkowej, spowodowało zdaniem Izby iż upłynął materialno- prawny termin do skorzystania z tego uprawnienia.

Tym samym spółka utraciła prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług mimo wpłaty kwoty podatku wynikającego ze złożonej deklaracji.

Za bez znaczenia uznano okoliczności przytaczane przez spółkę, które legły u podstaw opóźnienia w złożeniu deklaracji.

W skardze skierowanej do Naczelnego Sądu Administracyjnego spółka domaga się uchylenia decyzji Izby Skarbowej oraz poprzedzającej ją decyzji organu I instancji.

Rozstrzygnięcie organów uważa za niesłuszne, gdyż jej zdaniem w ustawie o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym w chwili dokonywania przez podatnika obniżenia kwoty podatku należnego,nie było żadnego terminu, który powodował by wygaśnięcie uprawnienie podatnika do takiego obniżenia, jeżeli tylko dotyczyło podatku naliczonego określonego fakturami otrzymanymi przez podatnika w odpowiednim okresie. Skarżący powołuje się na linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazującą, że przepis art. 19 ust. 3 ustawy VAT obowiązujący w tym czasie, nie wiąże prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego przysługującego za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, albo w miesiącu następnym, ze złożeniem rozliczenia w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym.

Nowelizacja przepisu art. 19 ustawy VAT poprzez dodanie ust. 3 b weszła dopiero w życie 1 stycznia 2000 roku.

Gdyby termin do złożenia deklaracji określony w art. 10 ustawy miał być terminem, z którego upływem wygasają uprawnienia - terminem prekluzyjnym - to musiała by istnieć norma prawna łącząca niekorzystne skutki dla podatnika z niewykorzystaniem przez niego w określonym czasie przysługujących mu praw.

Izba Skarbowa wnosiła o oddalenie skargi podtrzymując dotychczas zajmowane stanowisko.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył co następuje

Skarga musi odnieść skutek w postaci uchylenia zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji organu I instancji.

Przepis art. 19 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym w okresie, którego tyczy stan faktyczny w niniejszej sprawie stanowił, iż obniżenie kwoty podatku należnego o której mowa w ustępie l, następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę, rachunek uproszczony w przypadku określonym w art. 14 ust. 3 lub dokument celny, albo w miesiącu następnym.

Nie wynika z niego więc, ze podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego po upływie ustawowych terminów złożenia deklaracji VAT- 7 za te miesiące oraz, że po upływie tych terminów wykluczona jest korekta deklaracji VAT mająca miejsce przed wszczęciem kontroli podatkowej lub skarbowej.

Reguluje on jedynie kwestię periodyzacji odliczenia podatku naliczonego t.j. określa w której deklaracji może zostać wyrażona wola podatnika w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast z przepisu powyższego nie wynika, ze odsyła on do terminów składania deklaracji z art. 10 ust. l i art. 26 ustawy VAT, lecz do terminu / okresu/ rozliczenia.

Rozpatrywany przepis stanowi jedynie, iż obniżenie podatku należnego ma nastąpić nie wcześniej i nie później niż w rozliczeniu za dany miesiąc, nie wskazuje zaś kiedy owe rozliczenia mają nastąpić. Jeżeli zatem podatnik naruszył termin do złożenia deklaracji, ale obniżenia dokonał w rozliczeniu za miesiąc w którym otrzymał fakturę, bądź w rozliczeniu za miesiąc następny, nie uchybił on terminowi wskazanemu w art. 19 ust. 3 pkt. l ustawy.

Stwierdzić należy, że orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej materii nie było jednolite,o czym świadczy przytaczane przez strony niniejszego postępowania.

Nie mniej ostatnia linia orzecznictwa / np. wyrok NSA III S.A. 2400/00 z dnia 12 II 2002 - Glosa 2002/4/34, wyrok NSA z dnia 3 IX 2002 III SA 2377/01 - LEX 56731, wyrok NSA z 8 XI. 2001r. -I SA/Wr 3106/00 - Przegląd Podat. 2002/5/63 wskazuje na stanowisko prezentowane przez skarżącego i sąd rozpoznający niniejszą sprawę do niego się przychyla.

Zatem wbrew stanowisku organów w zaistniałym w niniejszej sprawie stanie faktycznym i prawnym, spółka co do zasady dysponowała prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i prawa tego nie utraciła tylko z powodu złożenia deklaracji podatkowej po terminie.

Dlatego uznając, ze organy podatkowe dopuściły się naruszenia przepisów wyżej powołanych, Wojewódzki Sąd Administracyjny uznając skargę za zasadną na mocy art. 145 par. l ust. l a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz. u. nr. 153, poz. 1270/, który to przepis ma w niniejszej sprawie zastosowanie na podstawie art. 97 paragraf l przepisów wprowadzających tą ustawę / DZ. u. Nr. 153, poz. 1271 ze zm./ - orzekł jak w sentencji.

O kosztach orzeczono na podstawie art. 200 tej ustawy.

Treść dosłownie; przetworzyliśmy: podział na sekcje, układ według wzoru orzeczenia (metryka, punkty sentencji, nagłówki ze zdań sądu), linki do przepisów, wyróżnienia i zakrycie numerów PESEL, dowodów, paszportów i rachunków, których anonimizacja u wydawcy nie objęła.