Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje
Bezspornym jest fakt, że Alicja i Leszek S. prowadzili w 1994 r. pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej PPH "S.". Przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1993 r. w sprawie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób fizycznych /Dz.U. nr 132 poz. 365 ze zm./. Na podstawie par. 9 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, podatnicy opodatkowani w tej zryczałtowanej formie obowiązani są składać po upływie roku podatkowego w terminie do 31 stycznia następnego roku, informacje według ustalonego wzoru /PIT-28/ o wysokości uzyskanego przychodu i dokonanych odliczeń.
Podstawę prawną zaskarżonej decyzji stanowi przepis art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych zgodnie, z którym organ podatkowy może na wniosek podatnika odraczać terminy przewidziane w przepisach podatkowych.
Odroczenie terminu oznacza przesunięcie końcowej daty na dokonanie określonej czynności w drodze stosownej decyzji organu podatkowego, wydanej na wniosek podatnika. Czas, na jaki termin może być odroczony, zależy od uznania organu podatkowego.
Uwzględniając powyższe należy uznać, że zaskarżone decyzje nie naruszają przepisów prawa. Zasadnie organ II instancji stwierdził, że Alicja i Leszek S. nie mogli w terminie do dnia 31 stycznia 1995 r. złożyć informacji o wysokości uzyskanego przychodu i dokonanych odliczeń w 1994 r.
Zgodnie z wnioskiem skarżących organ odwoławczy odroczył termin do złożenia ww. informacji do dnia 10 kwietnia 1994 r. bowiem zwrot dokumentacji podatkowej przez Urząd Kontroli Skarbowej nastąpił 27 kwietnia 1995 r. a więc z tą datą ustały przyczyny, z powodu których podatnicy nie mogli złożyć w terminie informacji.
Wbrew twierdzeniom skarżących zaskarżona decyzja nie ma charakteru konstytutywnego. Obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym po upływie roku podatkowego zeznania o wysokości przychodu w roku podatkowym w terminie do 31 stycznia wynika z par. 9 ust. 2 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1993 r. w sprawie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób fizycznych /Dz.U. nr 132 poz. 635/ a nie z decyzji administracyjnej.
W okresie od 27 marca 1995 r. /data zwrotu dokumentacji podatkowej przez Urząd Kontroli Skarbowej/ do 5 maja 1995 r. /data zajęcia dokumentacji podatkowej przez prokuratora/ podatnicy dysponowali dokumentacją podatkową i mogli sporządzić w tym okresie informację o wysokości uzyskanego przychodu i dokonanych odliczeniach PIT-28. Dlatego brak jest podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji w oparciu o przepis art. 156 par. 1 pkt 5 Kpa.
Mając na uwadze powyższe Sąd na podstawie art. 207 par. 5 Kpa w związku z art. 68 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ orzekł jak w sentencji.