Prosto w prawo Skróty klawiszowe⌘KCtrl KPrzejdź do przepisu, ustawy albo sygnatury/Pole pytania albo wyszukiwania na stronie← →Poprzedni i następny artykuł albo strona listyCKopiuj przypis; z zaznaczonym tekstem cytat z przypisemLKopiuj linkFUkryj albo pokaż spis treści ustawyEscZamknij panel, menu albo okno?Lista skrótów Dla profesjonalistyPro

Ustawa z dnia 6 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych

zmiany od 1.01.2026, 1.01.2027Ogłoszona 28.11.2025Dz.U. 2025 poz. 1658, ISAP ↗

Co ta ustawa zmienia w 2 ustawach: przepis przed zmianą i po niej, słowo po słowie. Brzmienia z tekstów ujednoliconych Sejmu RP, sprawdzanych codziennie.

Ustawa o CIT od 1.01.2026

cała ustawa, wszystkie zmiany ustawy

Co mówią przepisy

Art. 19. 1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi: 1) 19% podstawy opodatkowania; 2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. 1) 19 % podstawy opodatkowania; 2) 9 % podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, z wyjątkiem podatników określonych w pkt 5, przy czym: a) kwotę 2 000 000 euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, b) jeżeli rok podatkowy podatnika był dłuższy albo krótszy niż 12 miesięcy, kwotę 2 000 000 euro ustala się jako iloczyn 1/12 tej kwoty i liczby pełnych miesięcy w tym roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie obejmuje pełnego miesiąca kalendarzowego, za pełny miesiąc przyjmuje się okres trwający 30 dni; 3) 23 % podstawy opodatkowania – w przypadku podatników będących: a) bankiem krajowym, bankiem zagranicznym i inst …
… ust. 1g, przy obliczaniu zaliczek miesięcznych i kwartalnych nie stosuje się stawki podatku określonejpodatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 i 5, stosują stawkę podatkową określoną odpowiednio w art. 19 ust. 1 pkt 1, 3 albo 4. 1g. Podatnicy rozpoczynający działalność, z zastrzeżeniem art. 19 … przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 albo 5za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od … podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowaodpowiednio w art. 19 ust. 1 pkt 1, 3 albo 4. 1h. Przy ustalaniu zaliczek na podatek podatkowej grupy kapitałowej w przypadku, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 lit. b, stosuje się proporcję określoną w tym przepisie, przy czym przy ustalaniu zaliczek wpłacanych w uproszczonej formie na zasadach określonych w ust. 6 albo 6a, w celu obliczenia tej proporcji, uwzględnia się proporcję dochodów osiągniętych w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. 2. (uchylony) 2a. Podatnicy uzyskujący w roku podatkowym przychody z …

nowy przepis

Pozostałe zmienione przepisy

1

nowy przepis

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych od 1.01.2027

cała ustawa, wszystkie zmiany ustawy

Co mówią przepisy

Art. 7. Podatek wynosi: 1) 0,0366 % podstawy opodatkowania miesięcznie; 2) 0,0293 % podstawy opodatkowania miesięcznie – w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1–4.