Ustawa z dnia 6 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych
Co ta ustawa zmienia w 2 ustawach: przepis przed zmianą i po niej, słowo po słowie. Brzmienia z tekstów ujednoliconych Sejmu RP, sprawdzanych codziennie.
Ustawa o CIT od 1.01.2026
cała ustawa, wszystkie zmiany ustawy
Co mówią przepisy
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
1) 19 % podstawy opodatkowania;
2) 9 % podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, z wyjątkiem podatników określonych w pkt 5, przy czym:
a) kwotę 2 000 000 euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł,
b) jeżeli rok podatkowy podatnika był dłuższy albo krótszy niż 12 miesięcy, kwotę 2 000 000 euro ustala się jako iloczyn 1/12 tej kwoty i liczby pełnych miesięcy w tym roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie obejmuje pełnego miesiąca kalendarzowego, za pełny miesiąc przyjmuje się okres trwający 30 dni;
3) 23 % podstawy opodatkowania – w przypadku podatników będących:
a) bankiem krajowym, bankiem zagranicznym i inst …
… ust. 1g, przy obliczaniu zaliczek miesięcznych i kwartalnych nie stosuje się stawki podatku określonejpodatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 i 5, stosują stawkę podatkową określoną odpowiednio w art. 19 ust. 1 pkt 1, 3 albo 4.
1g. Podatnicy rozpoczynający działalność, z zastrzeżeniem art. 19 … przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 albo 5za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od … podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowaodpowiednio w art. 19 ust. 1 pkt 1, 3 albo 4.
1h. Przy ustalaniu zaliczek na podatek podatkowej grupy kapitałowej w przypadku, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 lit. b, stosuje się proporcję określoną w tym przepisie, przy czym przy ustalaniu zaliczek wpłacanych w uproszczonej formie na zasadach określonych w ust. 6 albo 6a, w celu obliczenia tej proporcji, uwzględnia się proporcję dochodów osiągniętych w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
2. (uchylony)
2a. Podatnicy uzyskujący w roku podatkowym przychody z …
nowy przepis
Pozostałe zmienione przepisy
1
nowy przepis
Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych od 1.01.2027
cała ustawa, wszystkie zmiany ustawy
Co mówią przepisy
Art. 7. Podatek wynosi:
1) 0,0366 % podstawy opodatkowania miesięcznie;
2) 0,0293 % podstawy opodatkowania miesięcznie – w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1–4.