Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 26 sierpnia 2026 r. (wpływ 26 sierpnia 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT), prowadzącą działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca rozlicza podatek VAT kwartalnie. Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę leasingu operacyjnego (najmu) samochodu osobowego (w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT) na okres min. 3 lat (36 miesięcy). Właścicielem samochodu będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która również jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Samochód ten ma być wykorzystywany przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Co do zasady, Wnioskodawca planuje odliczać 50% kwoty VAT z tytułu nabyć związanych z tym samochodem, w tym od opłat leasingowych. Wnioskodawca planuje, że na okres np. 1, 2 lub 3 miesięcy będzie chciał go wykorzystywać wyłącznie do działalności gospodarczej, w związku z czym będzie mu przysługiwało pełne prawo do odliczenia (100%) VAT naliczonego.
W celu skorzystania z prawa do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przedmiotowym samochodem, Wnioskodawca zamierza spełnić wszystkie warunki przewidziane w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4-7 ustawy o VAT, w szczególności zamierza prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówkę) dla przedmiotowego samochodu oraz złożyć informację VAT-26 dot. tego samochodu.
Wnioskodawca zakłada, że dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o VAT, nastąpi w trakcie trwającego kwartału rozliczeniowego dla potrzeb VAT, to znaczy, że taka ewidencja nie będzie prowadzona przez pełen kwartał (może być prowadzona na przełomie 2 różnych kwartałów).
W konsekwencji, w danym kwartale (w którym Wnioskodawca rozpocznie prowadzenie ewidencji i w tym kwartale, w którym zakończy prowadzenie tej ewidencji) mogą wystąpić faktury (za leasing tego samochodu lub związane z bieżącym używaniem samochodu): 1) otrzymane przed datą rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, 2) otrzymane w dniu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji lub po tej dacie, ale przed datą zakończenia prowadzenia tej ewidencji, 3) otrzymane po dacie zakończenia prowadzenia ewidencji.
Przykładowo: leasing samochodu rozpocznie się 1 sierpnia 2026 r. a dopiero w dniu 1 grudnia 2026 r. Wnioskodawca rozpocznie używanie pojazdu wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, rozpocznie prowadzenie ewidencji używania pojazdu (kilometrówka) i zgłosi ten fakt 1 grudnia 2026 r. w ramach informacji VAT-26 do urzędu skarbowego; następnie Wnioskodawca z końcem grudnia 2026 r. zakończy używanie samochodu wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, zakończy prowadzenie ewidencji przebiegu i złoży odpowiednią aktualizację VAT-26. Wnioskodawca może otrzymywać faktury zakupowe związane z tym samochodem: 1) przed 1 grudnia 2026 r., 2) od 1 grudnia do 31 grudnia 2026 r., oraz 3) po 31 grudnia 2026 r. Obowiązek podatkowy od nabywanych towarów lub usług może powstać przed rozpoczęciem prowadzenia tej ewidencji, w trakcie jej prowadzenia lub po jej zakończeniu, np. w listopadzie 2026 r., ale faktura zostanie wystawiona i następnie otrzymana przez Wnioskodawcę w grudniu 2026 r. lub może on powstać w grudniu 2026 r., ale faktura zostanie wystawiona i otrzymana przez Wnioskodawcę już w styczniu 2027 r. Spółka z o.o., która wyleasinguje (wynajmie) ten samochód Wnioskodawcy, wystawia faktury w KSeF.
Wnioskodawca zakłada, że pozostałe podmioty, które będą fakturowały inne usługi lub towary związane z bieżącym używaniem tego pojazdu, również będą wystawiały faktury w KSeF. Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazał Pan następujące informacje. W odpowiedzi na pytanie nr 1: w jakim zakresie prowadzi Pan działalność gospodarczą, na jakie potrzeby będzie Pan wykorzystywał samochód osobowy w prowadzonej działalności gospodarczej, wskazał Pan: „Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako doradca podatkowy, opodatkowaną VAT według stawki 23%.
Samochód będzie wykorzystywany w szczególności do dojazdów do klientów, urzędów, sądów oraz miejsc prowadzenia szkoleń.” W odpowiedzi na pytanie nr 2: jakie konkretnie wydatki związane z użytkowaniem samochodu osobowego są przedmiotem Pana zapytania, wskazał Pan: „Pytanie dotyczy opłat leasingowych oraz wydatków na paliwo, oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne, energię elektryczną, serwisy, naprawy, części samochodowe, parkingi, myjnie i innych podobnych wydatków związanych z używaniem samochodu.” W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy bezpośrednio po zawarciu umowy leasingu operacyjnego będzie Pan wykorzystywał samochód osobowy wyłącznie do działalności gospodarczej (100% odliczenia podatku VAT naliczonego), czy też w ramach użytku mieszanego (50% odliczenia podatku VAT naliczonego), wskazał Pan: „Bezpośrednio po zawarciu umowy leasingu samochód będzie wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia).” W odpowiedzi na pytanie nr 4: przez jaki okres planuje Pan wykorzystywać samochód bezpośrednio po zawarciu umowy do czasu pierwszej zmiany sposoby wykorzystywania tego samochodu oraz jakie wydatki będą związane z użytkowaniem samochodu osobowego będą poniesione przez Pana w tym okresie, wskazał Pan: „Pierwszy okres wykorzystywania samochodu będzie trwał przynajmniej jeden miesiąc kalendarzowy.
Następnie samochód będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (100%) przez przynajmniej jeden miesiąc kalendarzowy. Wnioskodawca przewiduje, że w obu okresach będzie ponosił co do zasady takie same wydatki, które zostały wskazane w odpowiedzi na pytanie I.2. Po zakończeniu okresu wykorzystywania samochodu wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (100%), będzie on znów wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia).
W okresie trwania leasingu sposób wykorzystywania samochodu może być zmieniany ponownie: z mieszanego na wyłącznie firmowy, a następnie z wyłącznie firmowego na mieszany.” W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy przedmiotem Pana zapytania jest wyłącznie sytuacja, w której obowiązek podatkowy z tytułu zakupu towarów i usług związanych z używaniem samochodu osobowego powstanie przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (przed rozpoczęciem okresu, w którym będzie spełniał Pan warunki uprawniające do odliczenia 100% podatku naliczonego) oraz sytuacji, w której obowiązek podatkowy z tytułu zakupu towarów i usług związanych z używaniem samochodu osobowego powstanie w trakcie prowadzenia przez Pana ewidencji przebiegu pojazdu, wskazał Pan: „Nie.
Pytanie obejmuje wszystkie przypadki, czyli zarówno te, w których obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów lub usług powstanie przed rozpoczęciem okresu wyłącznie firmowego (100%), w trakcie tego okresu, albo po jego zakończeniu.” W odpowiedzi na pytanie nr 6: czy Pana zapytanie dotyczy przypadku, w którym obowiązek podatkowy od nabywanych towarów i usług związanych z używaniem samochodu osobowego powstanie po zakończeniu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (po zakończeniu okresu, w którym będzie spełniał Pan warunki uprawniające do odliczenia 100% podatku naliczonego), wskazał Pan: „Tak.
Pytanie obejmuje również przypadek, w którym obowiązek podatkowy powstanie po zakończeniu okresu wyłącznie firmowego.” W odpowiedzi na pytanie nr 7: czy Pana zapytanie dotyczy przypadku, w którym otrzyma Pan faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z używaniem samochodu osobowego w okresie prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (po zakończeniu okresu, w którym będzie spełniał Pan warunki uprawniające do odliczenia 100% podatku naliczonego), natomiast obowiązek podatkowy z tytułu nabycia tych towarów i usług powstanie po zakończeniu prowadzenia przez Pana ewidencji przebiegu pojazdu, wskazał Pan: „Pytanie chyba jest błędnie skonstruowane, bo jest ono logicznie sprzeczne.
Jednak, jeśli Organ pytał również o przypadek, w którym faktura zostanie otrzymana w okresie wyłącznie firmowym (100%), natomiast obowiązek podatkowy powstanie po zakończeniu tego okresu (czyli już w okresie mieszanym), to tak, jest on również przedmiotem zapytania. Dla potrzeb wniosku „okresem wyłącznie firmowym” jest okres, w którym samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu oraz dopełni obowiązków związanych z informacją VAT-26. W pozostałym czasie samochód będzie wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia VAT).”
Pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 26 sierpnia 2026 r.) Czy wysokość odliczenia VAT od wydatków związanych z samochodem powinna być ustalana według sposobu wykorzystywania samochodu w dniu, w którym - zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT - powstanie prawo do odliczenia, tj.: 1) w wysokości 100%, jeżeli prawo do odliczenia powstanie w okresie wyłącznie firmowym; 2) w wysokości 50%, jeżeli prawo do odliczenia powstanie w okresie wykorzystywania samochodu w sposób mieszany; - niezależnie od tego, kiedy powstał obowiązek podatkowy?
Pana stanowisko w sprawie
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 26 sierpnia 2026 r.) Tak. Zdaniem Wnioskodawcy, o wysokości odliczenia decyduje sposób wykorzystywania samochodu w dniu powstania prawa do odliczenia VAT. Jeżeli prawo do odliczenia powstanie w okresie wyłącznie firmowym, Wnioskodawcy przysługuje odliczenie 100% VAT. Jeżeli prawo to powstanie w okresie użytku mieszanego, odliczenie wynosi 50% VAT. Nie ma znaczenia (przy obecnej treści przepisów i procedurze kontroli wyroku Sądu UE T-689/24) moment powstania obowiązku podatkowego od nabywanego towaru lub usługi.
Według obecnie obowiązujących przepisów prawo do odliczenia powstaje po łącznym spełnieniu dwóch warunków: powstaniu obowiązku podatkowego u sprzedawcy oraz otrzymaniu faktury przez Wnioskodawcę. Decydujący jest zatem moment, w którym spełniony zostanie późniejszy z tych warunków.
W konsekwencji: 1) faktura otrzymana przed okresem wyłącznie firmowym, gdy obowiązek podatkowy powstanie w tym okresie - uprawnia do odliczenia 100% VAT; 2) faktura otrzymana w okresie wyłącznie firmowym, gdy obowiązek podatkowy powstał wcześniej - uprawnia do odliczenia 100% VAT; 3) faktura otrzymana w okresie wyłącznie firmowym, gdy obowiązek podatkowy powstanie po jego zakończeniu - uprawnia do odliczenia 50% VAT; 4) faktura otrzymana po okresie wyłącznie firmowym, gdy obowiązek podatkowy powstał w jego trakcie - uprawnia do odliczenia 50% VAT; 5) jeżeli oba warunki powstania prawa do odliczenia zostaną spełnione w okresie wyłącznie firmowym - przysługuje odliczenie 100% VAT; 6) jeżeli oba warunki zostaną spełnione w okresie użytku mieszanego - przysługuje odliczenie 50% VAT.
Nie ma również znaczenia czy podatnik (nabywca) składa deklaracje za okresy miesięczne, czy też za okresy kwartalne oraz nie ma znaczenia, czy okres wyłącznie firmowy w pełni pokrywa się z okresem rozliczeniowym (miesięcznym albo kwartalnym) danego podatnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Zatem stosownie do cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo.
Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia z tytułu wydatków związanych z pojazdem samochodowym należy zauważyć, że stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy: przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy: W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku: 1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika; 2) należnego z tytułu: a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca, b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca, c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów; 3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a; 4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34. W myśl art. 86a ust. 2 ustawy: Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące: 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych; 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3; 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”. Dla celów stosowania tego ograniczenia przez wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%. Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.
Stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy: Przepis ust. 1 nie ma zastosowania: 1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są: a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; 2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Jednocześnie, zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy: Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli: 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy: Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych: 1) przeznaczonych wyłącznie do: a) odprzedaży, b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika, c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika; 2) w odniesieniu do których: a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 6 ustawy: Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
Na mocy art. 86a ust. 7 ustawy: Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać: 1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego; 2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji; 3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji; 4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący: a) kolejny numer wpisu, b) datę i cel wyjazdu, c) opis trasy (skąd - dokąd), d) liczbę przejechanych kilometrów, e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem; 5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Natomiast terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10 ustawy. Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy: Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy: Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT), prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Nie wykonuje i nie planuje Pan wykonywać czynności zwolnionych od podatku VAT. Rozlicza Pan podatek VAT kwartalnie. Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako doradca podatkowy, opodatkowaną VAT według stawki 23%. Samochód będzie wykorzystywany w szczególności do dojazdów do klientów, urzędów, sądów oraz miejsc prowadzenia szkoleń. Planuje Pan zawrzeć umowę leasingu operacyjnego (najmu) samochodu osobowego (w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT) na okres min. 3 lat (36 miesięcy).
Właścicielem samochodu będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która również jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Samochód ten ma być wykorzystywany przez Pana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Co do zasady, planuje Pan odliczać 50% kwoty VAT z tytułu nabyć związanych z tym samochodem, w tym od opłat leasingowych. Pana pytanie dotyczy opłat leasingowych oraz wydatków na paliwo, oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne, energię elektryczną, serwisy, naprawy, części samochodowe, parkingi, myjnie i innych podobnych wydatków związanych z używaniem samochodu.
Planuje Pan, że na okres np. 1 ,2 lub 3 miesięcy będzie Pan chciał wykorzystywać samochód osobowy wyłącznie do działalności gospodarczej, w związku z czym będzie przysługiwało Panu pełne prawo do odliczenia (100%) VAT naliczonego. W celu skorzystania z prawa do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przedmiotowym samochodem, zamierza spełnić Pan wszystkie warunki przewidziane w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4-7 ustawy, w szczególności zamierza prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówkę) dla przedmiotowego samochodu oraz złożyć informację VAT-26 dotyczącą tego samochodu.
Zakłada Pan, że dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o VAT, nastąpi w trakcie trwającego kwartału rozliczeniowego dla potrzeb VAT, to znaczy, że taka ewidencja nie będzie prowadzona przez pełen kwartał (może być prowadzona na przełomie 2 różnych kwartałów).
W konsekwencji, w danym kwartale (w którym rozpocznie Pan prowadzenie ewidencji i w tym kwartale, w którym zakończy prowadzenie tej ewidencji) mogą wystąpić faktury (za leasing tego samochodu lub związane z bieżącym używaniem samochodu): 1) otrzymane przed datą rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, 2) otrzymane w dniu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji lub po tej dacie, ale przed datą zakończenia prowadzenia tej ewidencji, 3) otrzymane po dacie zakończenia prowadzenia ewidencji.
Przykładowo: leasing samochodu rozpocznie się 1 sierpnia 2026 r. a dopiero 1 grudnia 2026 r. rozpocznie Pan używanie pojazdu wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, rozpocznie prowadzenie ewidencji używania pojazdu (kilometrówka) i zgłosi ten fakt 1 grudnia 2026 r. w ramach informacji VAT-26 do urzędu skarbowego; następnie z końcem grudnia 2026 r. zakończy Pan używanie samochodu wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, zakończy prowadzenie ewidencji przebiegu i złoży odpowiednią aktualizację VAT-26. Może Pan otrzymywać faktury zakupowe związane z tym samochodem: 1) przed 1 grudnia 2026 r., 2) od 1 grudnia do 31 grudnia 2026 r., oraz 3) po 31 grudnia 2026 r. Obowiązek podatkowy od nabywanych towarów lub usług może powstać przed rozpoczęciem prowadzenia tej ewidencji, w trakcie jej prowadzenia lub po jej zakończeniu, np. w listopadzie 2026 r., ale faktura zostanie wystawiona i następnie otrzymana przez Pana w grudniu 2026 r. lub może on powstać w grudniu 2026 r., ale faktura zostanie wystawiona i otrzymana przez Pana już w styczniu 2027 r. Bezpośrednio po zawarciu umowy leasingu samochód będzie wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia).
Pierwszy okres wykorzystywania samochodu będzie trwał przynajmniej jeden miesiąc kalendarzowy. Następnie samochód będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (100%) przez przynajmniej jeden miesiąc kalendarzowy. Przewiduje Pan, że w obu okresach będzie ponosił co do zasady takie same wydatki, tj. wydatki dotyczące opłat leasingowych oraz wydatków na paliwo, oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne, energię elektryczną, serwisy, naprawy, części samochodowe, parkingi, myjnie i inne podobne wydatki związane z używaniem samochodu.
Po zakończeniu okresu wykorzystywania samochodu wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (100%), będzie on znów wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia). W okresie trwania leasingu sposób wykorzystywania samochodu może być zmieniany ponownie: z mieszanego na wyłącznie firmowy, a następnie z wyłącznie firmowego na mieszany. Pana pytanie obejmuje przypadki, w których obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów lub usług powstanie przed rozpoczęciem okresu wyłącznie firmowego (100%), w trakcie tego okresu, albo po jego zakończeniu.
Wskazał Pan również, że „okresem wyłącznie firmowym” jest okres, w którym samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, będzie Pan prowadził ewidencję przebiegu pojazdu oraz dopełni obowiązków związanych z informacją VAT-26. W pozostałym czasie samochód będzie wykorzystywany w sposób mieszany (50% odliczenia VAT).
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wysokość odliczenia VAT od wydatków związanych z samochodem powinna być ustalana według sposobu wykorzystywania samochodu w dniu, w którym – zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy – powstanie prawo do odliczenia, tj.: w wysokości 100%, jeżeli prawo do odliczenia powstanie w okresie wyłącznie firmowym oraz w wysokości 50%, jeżeli prawo do odliczenia powstanie w okresie wykorzystywania samochodu w sposób mieszany – niezależnie od tego, kiedy powstał obowiązek podatkowy.
W analizowanej sprawie należy mieć na względzie ogólną regułę odnoszącą się do odliczania podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z użytkowaniem przez Pana pojazdu samochodowego. Zgodnie z treścią ww. art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika. Zatem w odniesieniu do samochodów osobowych zasadą jest odliczanie podatku naliczonego w 50%.
Przyjmuje się bowiem, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%. Niemniej jednak zostały przewidziane wyjątki od tej zasady. Stosownie do brzmienia art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy, podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania tych samochodów wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Trzeba też mieć na uwadze, że ustawodawca w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy precyzuje, że pojazdy uznaje się za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, gdy sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Z treści zacytowanych przepisów wynika zatem, że podstawowym wymogiem do skorzystania z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na pojazdy samochodowe jest fakt używania tych samochodów jedynie do działalności gospodarczej. Natomiast określenie zasad używania samochodu osobowego, prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu i złożenie informacji VAT-26 ma charakter dopełniający sposób wykorzystania danego samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej.
Uwzględniając przytoczone regulacje prawne oraz okoliczności niniejszej sprawy należy uznać, że od momentu rozpoczęcia użytkowania samochodu po zawarciu umowy leasingu samochód będzie wykorzystywany przez Pana do celów „mieszanych”, tj. do celów prowadzonej działalności gospodarczej i do celów prywatnych. Jak bowiem jednoznacznie wynika z wniosku – co do zasady, planuje Pan odliczać 50% kwoty VAT z tytułu nabyć związanych z tym samochodem. Planuje Pan, że na okres np. 1, 2, 3 miesięcy zamierza Pan wykorzystywać pojazd wyłącznie do działalności gospodarczej.
Po zakończeniu okresu wykorzystywania samochodu wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, będzie on znów wykorzystywany w sposób mieszany. W okresie trwania leasingu sposób wykorzystywania samochodu może być zmieniany ponownie: z mieszanego na wyłącznie firmowy, a następnie z wyłącznie firmowego na mieszany. Trudno więc uznać, że celem zawarcia umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego będzie przeznaczenie tego pojazdu wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej.
Mimo Pana stwierdzenia zawartego w opisie sprawy, że w okresach 1, 2, 3-miesięcznych auto będzie wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, nie sposób przyjąć w oparciu o przedstawiony pozostały opis sprawy, że celem leasingu samochodu jest wykorzystywanie tego samochodu przez Pana wyłącznie do działalności gospodarczej. Zaprezentowany przez Pana schemat dokonywania cyklicznych aktualizacji sposobu wykorzystywania samochodu wskazuje na fakt, że samochód ten w istocie będzie wykorzystywany w sposób mieszany, natomiast wykorzystanie do „celów firmowych” będzie miało charakter incydentalny.
Całokształt okoliczności przedstawionych przez Pana w analizowanej sprawie wskazuje bowiem, że już bezpośrednio po zawarciu umowy leasingu samochód będzie wykorzystywany w sposób mieszany. Zatem, z góry założył Pan, że celem zawarcia umowy leasingu samochodu osobowego będzie wykorzystywanie go zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych, co stanowi przeznaczenie pojazdu do celów „mieszanych” i brak możliwości wykluczenia użytku niezwiązanego wyłącznie z działalnością gospodarczą.
Powyższego nie zmienia fakt, że przewiduje Pan zaistnienie okresów, w których zamierza Pan prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla opisanego samochodu oraz złożyć informację VAT-26. Okoliczności, że sposób wykorzystywania samochodu będzie zmieniał się wielokrotnie na krótkie okresy czasu w ciągu trwania umowy leasingu świadczą w istocie o przeznaczeniu opisanego pojazdu do celów „mieszanych” i braku możliwości wykluczenia użytku niezwiązanego wyłącznie z działalnością gospodarczą. Trudno więc uznać, że w przedstawionych okolicznościach sprawy będzie dochodzić do zmiany przeznaczenia samochodu.
Skoro jak wskazałem powyżej, umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego nie została zawarta w celu wykorzystania pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej, to bez znaczenia pozostaje planowane przez Pana złożenie informacji VAT-26, czy prowadzenie ewidencji przebiegu tego samochodu w okresach, w których zamierza Pan wykorzystywać pojazd do „celów firmowych”. Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy nie nastąpi zmiana sposobu wykorzystania samochodu osobowego będącego przedmiotem zawartej umowy leasingu operacyjnego. Jak bowiem wynika z treści wniosku, od samego początku wskazuje Pan na wykorzystanie samochodu w celach „mieszanych”.
Tym samym, w żadnym okresie nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego od kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem tego samochodu, tj. opłat leasingowych oraz wydatków na paliwo, oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne, energię elektryczną, serwisy, naprawy, części samochodowe, parkingi, myjnie i inne podobne wydatki związane z używaniem samochodu. Będzie więc Pan uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% podatku wskazanego na fakturze z tytułu poniesienia ww. kosztów.
W konsekwencji w opisanym przez Pana przypadku nie nastąpi zmiana co do zakresu przysługującego Panu uprawnienia do odliczenia VAT z tytułu wydatków ponoszonych na leasingowany samochód osobowy. W rezultacie wysokość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z samochodem będzie niezmienna, niezależnie od tego, w jakim okresie – „wyłącznie firmowym” czy „mieszanym” powstanie obowiązek podatkowy, bowiem sposób wykorzystania opisanego samochodu przez cały okres trwania umowy leasingu wskazuje na jego przeznaczenie do celów „mieszanych”.
Zatem prawo do odliczenia podatku będzie miał Pan prawo zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał Pan fakturę. Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji · Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji. · Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej: 1) z zastosowaniem art. 119a; 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. · Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r., poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): · w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art.
47 § 1 PPSA), albo · w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.