INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur otrzymanych przed dniem rejestracji w podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 02.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur otrzymanych przed dniem rejestracji w podatku od towarów i usług. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółka została założona aktem notarialnym z dnia 31.05.2010r. - z tą chwilą powstał S. SA w organizacji. Podmiot został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 26.07.2010r. W dniu 17.08.2010r.
SA złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne na formularzu VAT - R. Decyzja o zarejestrowaniu Spółki jako podatnika VAT czynnego została wydana w dniu 24.08.2010r., natomiast potwierdzenie nadania numeru NIP w decyzji wydanej z dnia 06.08.2010r. Spółka w okresie pomiędzy 31.05.2010r. a 24.08.2010r. dokonywała tylko zakupów związanych z bieżącą oraz przyszłą działalnością opodatkowaną, nie dokonując sprzedaży towarów oraz usług.
Przed dniem złożenia formularza VAT - R tj. 17.08.2010r. zakupy dotyczyły m.in.: urządzenia siedziby Spółki (zakupu sprzętu komputerowego i biurowego, mebli, niezbędnych materiałów biurowych), usług telekomunikacyjnych, czynszu powierzchni biurowej, zakup usług od kontrahentów niezbędnych do przedstawienia oferty przetargowej i możliwości w niej uczestniczenia, koszty związane z podróżami służbowymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy S. SA ma prawo w deklaracji sporządzonej za miesiąc sierpień 2010r. do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu wystawionych przez kontrahentów od dnia 01.06.2010r. a otrzymanych przed dniem złożenia formularza VAT - R do właściwego urzędu skarbowego tj. 17.08.2010r? Zdaniem Wnioskodawcy: Spółka uważa, iż ma prawo w deklaracji sporządzonej za miesiąc sierpień 2010r. do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu wystawionych przez kontrahentów od dnia 01.06.2010r. a otrzymanych przed dniem złożenia formularza VAT - R do właściwego urzędu skarbowego tj. 17.08.2010r.
Prawo to przysługuje w odniesieniu do faktur, na których został uwzględniony regon Spółki, w celu jednoznacznej identyfikacji podmiotu. Faktury te dokumentują wydatki niezbędne do rozpoczęcia działalności, są związane z bieżącą oraz przyszłą działalnością opodatkowaną. Skoro S SA uzyskał decyzję o zarejestrowaniu Spółki jako podatnika VAT czynnego wydaną przez właściwy urząd skarbowy w dniu 24.08.2010r. spełnił on warunek konieczny do realizacji prawa do odliczenia podatku VAT, a nie do nabycia tegoż prawa. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r.
Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten stanowi, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o ile nabyte towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jest to generalna zasada, której realizacja zależy od spełnienia określonych warunków.
Art. 88 ust. 4 ustawy o VAT mówi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie to nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie). W związku z tym podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w momencie, gdy posiada status podatnika czynnego VAT. Powołany wyżej art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wskazuje na to, w którym momencie podatnik musi uzyskać status podatnika czynnego VAT, by móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Nie mówi również, o tym aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie dokonywania zakupów. Status podatnika czynnego VAT jest konieczny w momencie dokonania odliczenia.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Zgodnie natomiast z przepisem art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Tak więc do faktur zakupu wystawionych przez kontrahentów w miesiącu czerwcu i lipcu 2010r. a otrzymanych przez Spółkę przed dniem złożenia formularza VAT - R do właściwego urzędu skarbowego tj. 17.08.2010r.
Spółka może odliczyć podatek naliczony w deklaracji składanej za miesiąc sierpień 2010r. W myśl art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Reasumując prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Przy tym, trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa.
Prawo do obniżenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od kontrahentów przed dniem złożenia formularza VAT - R potwierdzają następujące interpretacje np.: Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2009.10.12 nr IPPP2/443-965/09-4/ASZ, Izby Skarbowej z Bydgoszczy z dnia 2009.07.22 nr ITPP1/443-405/09/AP, Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2009.10.15 nr ILPP1/443-872/09-6/BP. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.
52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.