prosto w prawo Dla profesjonalistów

Art. 231 ust. 4 ustawa o KAS

obowiązuje od 19.03.2025Stan prawny na 5.10.2026·Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗

Aktualne brzmienie

4.W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, funkcjonariusz – kobieta może dzielić się z funkcjonariuszem – ojcem dziecka korzystaniem z uposażenia za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego albo jego części, z wyłączeniem okresu, o którym mowa w art. 182¹a § 4 Kodeksu pracy.

Prostym językiem

Przepis określa wysokość uposażenia funkcjonariusza KAS podczas urlopów związanych z rodzicielstwem. Za urlop macierzyński, urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego i urlop ojcowski przysługuje 100% miesięcznego uposażenia, a za urlop rodzicielski 70%. Funkcjonariuszka może w ciągu 21 dni po porodzie złożyć wniosek o wypłatę uposażenia za cały okres urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego w wysokości 81,5% uposażenia, z wyłączeniem części urlopu przysługującej ojcu dziecka. Jeśli funkcjonariusz nie wykorzysta ani jednego dnia urlopu rodzicielskiego w pierwszym roku życia dziecka, może wystąpić o jednorazowe wyrównanie uposażenia za urlop macierzyński do 100%.

Opis wygenerowany automatycznie na podstawie powyższego przepisu. Wiążący jest tekst przepisu.

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 5.10.2026, tekst z 26.08.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗ · otwórz w wyszukiwarce · kanał Atom · zgłoś błąd

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.

Powiązane przepisy

Historia zmian

3 brzmień, obecne od 19.03.2025
od 19.03.2025 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
… pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu ojcowskiego wynosi 100 % …
od 26.04.2023 do 19.03.2025odtworzone z tekstu ujednoliconegopotwierdzonestały link
Art. 231. 1. Miesięczne uposażenie funkcjonariusza za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu ojcowskiego wynosi 100% miesięcznego uposażenia, o którym mowa w art. 230 ust. 1. 2. Miesięczne uposażenie funkcjonariusza za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu rodzicielskiego wynosi: 1) 100% miesięcznego uposażenia, o którym mowa w art. 230 ust. 1, za okres do: a) 6 tygodni urlopu rodzicielskiego - w przypadku, o którym mowa w art. 1821a § 1 pkt 1 i art. 183 § 4 pkt 1 Kodeksu pracy, b) 8 tygodni urlopu rodzicielskiego - w przypadkach, o których mowa w art. 1821a § 1 pkt 2 i …
od 1.03.2017 do 26.04.2023tekst pierwotny ustawypotwierdzonestały link

Odsyłają tu (1)

Odsyła do (2)