INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 08.11.2010 r. (data wpływu 12.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: sprzedaży samochodu przed upływem 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych - jest nieprawidłowe, sprzedaży samochodu po upływie 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych - jest prawidłowe, sprzedaży samochodu przekazanego na potrzeby własne Wnioskodawcy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 12.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 04.06.2007r., wykonuje usługi zwolnione podmiotowo z VAT – dystrybucja materiałów reklamowych. W związku z tym Wnioskodawca nie składał formularza rejestracyjnego VAT-R i nie rejestrował się jako podatnik VAT. W dniu 03.09.2010r. Wnioskodawca wykupił z leasingu samochód osobowy. W tym samym dniu 03.09.2010r.
Zainteresowany wprowadził przedmiotowy samochód do ewidencji środków trwałych na podstawie otrzymanej faktury VAT. Od wykupionego samochodu nie został odliczony podatek VAT. Wnioskodawca planuje sprzedaż tego samochodu przed upływem 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy w momencie sprzedaży samochodu przed upływem 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych powstaje obowiązek zarejestrowania się Wnioskodawcy do VAT, złożenia formularza VAT-R przed dokonaniem sprzedaży oraz odprowadzenia 22% podatku VAT należnego od sprzedaży?
Czy sprzedając samochód po upływie 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych powstaje również obowiązek rejestracji Zainteresowanego do VAT i opodatkowanie dostawy ww. samochodu? Czy sprzedając samochód, który zostanie przekazany na potrzeby własne Wnioskodawcy, będzie on mógł nadal korzystać ze zwolnienia z VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając samochód przed upływem 6 miesięcy powstaje obowiązek zarejestrowania się Wnioskodawcy do VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2. Natomiast sprzedaż samochodu po upływie 6 miesięcy nie spowoduje obowiązku rejestracji Zainteresowanego do VAT, gdyż na podstawie art. 43 ust. 1 zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Sprzedaż samochodu po uprzednim wykreśleniu z ewidencji środków trwałych i przekazaniu na potrzeby własne Wnioskodawcy, Strona nadal będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, bowiem sprzedaż samochodu osobowego stanowiłaby sprzedaż majątku prywatnego, a nie majątku firmy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za: nieprawidłowe - w zakresie sprzedaży samochodu przed upływem 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, prawidłowe - w zakresie sprzedaży samochodu po upływie 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, prawidłowe - w zakresie sprzedaży samochodu przekazanego na potrzeby własne Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.
U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, o czym stanowi art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010 r., przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.
Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników: dokonujących dostaw: wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nowych środków transportu, terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę; świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie; niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Mając na uwadze art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy stwierdzić należy, iż podatnicy dokonujący dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, nawet w przypadku obrotów nieprzekraczających kwoty 100.000 zł w roku 2010, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. W myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Stosownie do art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach: przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży; przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa; przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia; przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9. Przepis ustępu 4 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie natomiast z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%; stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%; stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 04.06.2007r., wykonuje usługi zwolnione podmiotowo z VAT – dystrybucja materiałów reklamowych. Wnioskodawca nie składał formularza rejestracyjnego VAT-R i nie rejestrował się jako podatnik VAT. W dniu 03.09.2010r.
Zainteresowany wykupił z leasingu samochód osobowy. W tym samym dniu wprowadził przedmiotowy samochód do ewidencji środków trwałych na podstawie otrzymanej faktury VAT. Wnioskodawca od wykupionego samochodu nie odliczył podatku VAT. Zainteresowany planuje sprzedaż tego samochodu przed upływem 6 miesięcy od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. W myśl art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.
U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
Zgodnie z treścią art. 70916 ww. ustawy, jeżeli finansujący zobowiązał się, bez dodatkowego świadczenia, przenieść na korzystającego własność rzeczy po upływie oznaczonego w umowie czasu trwania leasingu, korzystający może żądać przeniesienia własności rzeczy w terminie miesiąca od upływu tego czasu, chyba że strony uzgodniły inny termin. Wobec powyższego, umowa leasingu sprowadza się do używania rzeczy i pobierania pożytków, nie rodzi natomiast powstania prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Mając na uwadze treść art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, że prawo do zastosowania zwolnienia będzie miał podatnik, dokonujący dostawy ruchomości, w stosunku do których okres ich używania wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel oraz nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Łączne spełnienie tych warunków skutkuje prawem do korzystania ze zwolnienia od podatku.
W związku z tym skoro przedmiotowy samochód osobowy nie spełnia definicji towaru używanego, gdyż od momentu wykupu przedmiotowego samochodu osobowego z leasingu do chwili sprzedaży nie upłynął okres co najmniej 6 miesięcy, tym samym nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem przedmiotowa dostawa samochodu osobowego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Ponadto zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.
U. z 2009 Nr 3, poz. 11 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Zgodnie z powołanym artykułem samochody osobowe podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zatem mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedawany samochód osobowy jest towarem podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a jego sprzedaż z racji nie spełnienia warunku zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem w zakresie tej transakcji Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia określonego w ww. przepisie ustawy. W konsekwencji powyższego Strona będzie zobowiązana dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług i rozliczyć w deklaracji podatek należny z tytułu ww. transakcji. Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy samochodu osobowego, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy wynosi 23%.
Strona nie będzie mogła również skorzystać z regulacji zawartej w art. 113 ust. 2 ustawy o VAT mimo, iż będzie dokonywać sprzedaży towaru zaliczanego do środków trwałych. Jednakże towar ten jest opodatkowany podatkiem akcyzowym, a zatem każda dostawa takiego towaru opodatkowana podatkiem VAT bez względu na jej wartość oraz fakt zaliczenia towaru do środków trwałych, będzie skutkowała wyłączeniem podmiotu z grona podatników zwolnionych i obowiązkową rejestracją jako podatnika VAT czynnego.
Stanowisko Strony uznano za nieprawidłowe z uwagi na powołane przez Stronę inne przepisy ustawy o VAT, które w ocenie Strony nakazywałyby opodatkowanie przedmiotowej transakcji dot. pyt. nr 1. Wskazać jednak należy, że w przypadku, gdy Strona dokona dostawy towaru (samochodu osobowego) po upływie pół roku od momentu nabycia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel (podatnik), to będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2. Zostaną bowiem spełnione dwa warunki ww. przepisu, a tym samym Wnioskodawca nie będzie musiał rejestrować się jako podatnik VAT czynny i rozliczać w deklaracji podatku należnego z tytułu tej transakcji.
Natomiast, jeśli Wnioskodawca wykreśli z ewidencji środków trwałych i przekaże przedmiotowy samochód należący do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzeniem przez niego przedsiębiorstwa w szczególności na cele osobiste podatnika, w myśl art. 7 ust. 2, to taka dostawa pojazdu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca wykreśli z ewidencji środków trwałych i przekaże ww. samochód osobowy na cele inne niż związane z prowadzeniem przez niego przedsiębiorstwa w szczególności na cele osobiste podatnika, będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, ponieważ sprzedaż samochodu osobowego, stanowić będzie wyprzedaż jego majątku osobistego. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pyt. nr 2 i 3 należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.