§ 4.Liczba godzin odpowiadająca przedłużonemu u danego pracodawcy tygodniowemu wymiarowi czasu pracy nie może przekraczać 4 godzin na każdy tydzień okresu rozliczeniowego, w którym następuje przedłużenie czasu pracy.
Prostym językiem
Przepis dotyczy pracowników wykonujących pracę w ruchu ciągłym, czyli taką, której nie można przerwać ze względu na technologię produkcji lub ciągłe potrzeby ludności. Pracodawca może wtedy wydłużyć przeciętny tydzień pracy do 43 godzin w okresie rozliczeniowym do 4 tygodni, a w niektóre dni nawet do 12 godzin. Za każdą godzinę powyżej 8 godzin w takim dniu pracownik dostaje dodatek do wynagrodzenia. Obliczając wymiar czasu pracy, mnoży się 8 godzin przez liczbę dni kalendarzowych w okresie (bez niedziel, świąt i dni wolnych), a potem dodaje się godziny przedłużenia, które nie mogą przekroczyć 4 na każdy tydzień.
Opis wygenerowany automatycznie na podstawie powyższego przepisu. Wiążący jest tekst przepisu.
Przy pracach, które ze względu na technologię produkcji nie mogą być wstrzymane (praca w ruchu ciągłym), może być stosowany system czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie czasu pracy do 43 godzin przeciętnie…
Historia zmian
3 brzmień, obecne od 1.01.2004
od 1.01.2004 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
Art. 138.
§ 1. Niedziele oraz święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi ad pracy.
§ 2. Za pracę w niedzielę oraz w święto uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 6 w tym dniu a godziną 6 następnego dnia, chyba że u danego pracodawcy została ustalona inna godzina.§ 1. Przy pracach, które ze względu na technologię produkcji nie mogą być wstrzymane (praca w ruchu ciągłym), może być stosowany system czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie czasu pracy do 43 godzin przeciętnie na tydzień w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 tygodni, a jednego dnia w niektórych tygodniach w tym okresie dobowy wymiar czasu pracy może być przedłużony do 12 godzin. Za każdą godz …
od 2.06.1996 do 1.01.2004z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
Art. 138.
§ 1. Niedziele oraz święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi odad pracy.
§ 2. Za pracę w niedzielę luboraz w święto uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 6 w tym dniu a godziną 6 następnego dnia, jeżeli w trybie określonym w artchyba że u danego pracodawcy została ustalona inna godzina. 137 § 1 nie ustalono innej godziny.