prosto w prawo Dla profesjonalistów

Art. 24ca ust. 14 ustawa o CIT

obowiązuje od 1.01.2023Stan prawny na 5.10.2026·Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗

Aktualne brzmienie

14.Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:
1)w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym;
2)będących przedsiębiorstwami finansowymi w rozumieniu art. 15c ust. 16;
3)jeżeli w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 30 % w stosunku do przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok podatkowy;
4)których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik nie posiada:
a)bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5 %:
–udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub
–ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
b)innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5)jeżeli w roku podatkowym większość uzyskanych przez nich przychodów innych niż z zysków kapitałowych zostało osiągniętych w związku z:
a)eksploatacją w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków powietrznych,
b)wydobywaniem kopalin wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2026 r. poz. 69), których ceny zależą bezpośrednio lub pośrednio od notowań na światowych rynkach,
c)wykonywaniem działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
d)transakcjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2;
6)wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75 % udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli:
a)rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz
b)obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2 %
–przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej;
8)będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679);
9)którzy osiągnęli udział, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2 %;
10)postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym;
11)będących stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
12)będących instytucją finansową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, której podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym nabywaniu od wierzyciela wierzytelności powstałych w wyniku zawarcia umowy sprzedaży towarów lub świadczenia usług pomiędzy tym wierzycielem a dłużnikiem;
13)będących przedsiębiorstwami górniczymi otrzymującymi pomoc publiczną na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1383 oraz z 2025 r. poz. 1822).

Prostym językiem

Spółki z siedzibą w Polsce oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym poniosły stratę lub miały udział dochodu w przychodzie nie większy niż 2%, muszą zapłacić minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania oblicza się według złożonych reguł, które uwzględniają m.in. 1,5% przychodów oraz koszty finansowania dłużnego i niektóre usługi na rzecz podmiotów powiązanych. Niektóre spółki są zwolnione z tego podatku, na przykład w pierwszych trzech latach działalności, małe podatniki, przedsiębiorstwa finansowe, spółki z dużym spadkiem przychodów lub spełniające inne warunki.

Opis wygenerowany automatycznie na podstawie powyższego przepisu. Wiążący jest tekst przepisu.

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 5.10.2026, tekst z 16.09.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗ · otwórz w wyszukiwarce · kanał Atom · zgłoś błąd

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.

Powiązane przepisy

Orzeczenia i interpretacje (80)

Powołują ten przepis: 80 interpretacji indywidualnych (KIS); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.

Wszystkie (80) z filtrami według źródła, roku i sądu · szukaj w ich treści

Historia zmian

2 brzmień, obecne od 1.01.2023
od 1.01.2023 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
… stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo 2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określony zgodnie z art. 7 ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 1% 2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków … ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokościnie większejniewiększej niż 2 % – - wynosi 10 % podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy). 2. Dla celów … dochodów w przychodach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się:1) zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, kosztów w …
od 1.01.2022 do 1.01.2023tekst jednolity (obwieszczenie)niepotwierdzonestały link

Odsyłają tu (4)

Odsyła do (11)