Prosto w prawo Skróty klawiszowe⌘KCtrl KPrzejdź do przepisu, ustawy albo sygnatury/Pole pytania albo wyszukiwania na stronie← →Poprzedni i następny artykuł albo strona listyCKopiuj przypis; z zaznaczonym tekstem cytat z przypisemLKopiuj linkFUkryj albo pokaż spis treści ustawyEscZamknij panel, menu albo okno?Lista skrótów Dla profesjonalistyPro
Spis treści ustawy

Art. 48 ust. 1 ustawa zasiłkowa

Obowiązuje od 1.01.2018Stan prawny na 9.10.2026Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗
Cała ustawa

Aktualne brzmienie

1.Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu niebędącemu pracownikiem stanowi przeciętny miesięczny przychód za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy.

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 9.10.2026, tekst z 16.09.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗, otwórz w wyszukiwarce, zgłoś błąd.

Powiązane przepisy

  • art. 1 ust. 1 definicja
    Świadczenia pieniężne na warunkach i w wysokości określonych ustawą przysługują osobom objętym ubezpieczeniem społecznym w razie choroby i macierzyństwa określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubez…
  • art. 3 pkt 4 definicja
    przychód – kwotę stanowiącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe ubezpieczonego niebędącego pracownikiem, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe;
  • art. 3 pkt 5 definicja
    wypadek w drodze do pracy lub z pracy – zdarzenie, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia chorobowego uznane za wypadek na zasadach okreś…

Orzeczenia i interpretacje 58

Powołują ten przepis: 58 orzeczeń sądów powszechnych, SN i TK (SAOS); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.

Wszystkie (58) z filtrami według źródła, roku i sądu, szukaj w ich treści

Historia zmian

3 brzmień, obecne od 1.01.2018
od 1.01.2018 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
… pracownikiem stosuje się odpowiednio przepisy art. 36 ust. 2-–4, art. 38 ust. 1, art. 42, art. 43 i art. 46, z zastrzeżeniem art. 48a-–50.
od 8.02.2005 do 1.01.2018tekst jednolity (obwieszczenie)niepotwierdzonestały link
Art. 48. 1. Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu nie będącemuniebędącemu pracownikiem stanowi przeciętny miesięcznyprzychód za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających … podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemunie będącemuniebędącemu pracownikiem stosuje się odpowiednio przepisy art. 36 ust. 32-54, art. 38 ust. 1, art. 42-44, art. 43 i art. 46, z zastrzeżeniem art. 4948a-5150.
od 1.09.1999 do 8.02.2005tekst pierwotny ustawypotwierdzonestały link

Odsyłają tu 2