Art. 49 ustawa zasiłkowa
Aktualne brzmienie
Art. 49.
1.Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku stanowi:
1)najniższa miesięczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4 – dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru składek;
2)kwota przychodu określona w umowie przypadająca za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4, a jeżeli kwota ta w umowie nie została określona, kwota przeciętnego miesięcznego przychodu innych ubezpieczonych, z którymi płatnik składek zawarł takie same lub podobne umowy – dla ubezpieczonych wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
3)przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku – dla ubezpieczonych będących członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych;
4)przeciętny miesięczny przychód osób wykonujących pracę nakładczą na rzecz danego płatnika składek za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku – dla osób wykonujących pracę nakładczą.
2.Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, a okres ubezpieczenia chorobowego rozpoczął się po przerwie nieprzekraczającej 30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, przy ustaleniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego stosuje się odpowiednio przepis art. 37 ust. 1.
3.W przypadku ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe stanowi zadeklarowana kwota, jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, a okres tego ubezpieczenia rozpoczął się po przerwie nieprzekraczającej 30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, stosuje się odpowiednio przepisy art. 48a. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego:
1)przyjmuje się miesięczną najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz kwotę zadeklarowaną, w przeliczeniu na pełny miesiąc kalendarzowy ubezpieczenia, w części przewyższającej najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, za miesiąc kalendarzowy, w którym powstała niezdolność do pracy, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4;
2)w liczbie pełnych miesięcy kalendarzowych ubezpieczenia, o której mowa w art. 48a ust. 1 pkt 2, uwzględnia się również miesiąc kalendarzowy, w którym powstała niezdolność do pracy.
Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 5.10.2026, tekst z 16.09.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗ · otwórz w wyszukiwarce · kanał Atom · zgłoś błąd
Zapytaj o swoją sytuację
5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.
Powiązane przepisy
- art. 1 ust. 1 definicjaŚwiadczenia pieniężne na warunkach i w wysokości określonych ustawą przysługują osobom objętym ubezpieczeniem społecznym w razie choroby i macierzyństwa określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubez…
- art. 3 pkt 2 definicjapłatnik składek – płatnika składek na ubezpieczenie chorobowe w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
- art. 3 pkt 4 definicjaprzychód – kwotę stanowiącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe ubezpieczonego niebędącego pracownikiem, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe;
- art. 3 pkt 5 definicjawypadek w drodze do pracy lub z pracy – zdarzenie, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia chorobowego uznane za wypadek na zasadach okreś…
- art. 48 ust. 2 wyjątek z innego przepisuPrzy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu niebędącemu pracownikiem stosuje się odpowiednio przepisy art. 36 ust. 2–4, art. 38 ust. 1, art. 42, art. 43 i art. 46, z zastrzeżeniem a…
- art. 37 ust. 1 odesłanieJeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie, które ubezpieczony będący pracownikiem osiągnąłby,…
- art. 48a odesłanieW przypadku ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe stanowi zadeklarowana kwota, podlegającego ubezpieczeniu chorobowemu przez okres krótszy niż okres, o którym mowa w art. 48 ust.…
- art. 48a ust. 1 pkt 2 odesłaniekwoty stanowiącej iloczyn jednej dwunastej przeciętnej kwoty zadeklarowanej jako podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, w części przewyższającej najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe…
Orzeczenia i interpretacje (103)
Powołują ten przepis: 103 orzeczeń sądów powszechnych, SN i TK (SAOS); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.
- Wyrok SO w Piotrkowie Trybunalskim z 6 maja 2026 r., V Ua 29/25
- Uzasadnienie SO w Łodzi z 3 kwietnia 2025 r., VIII U 1955/24
- Uzasadnienie SO w Łodzi z 4 maja 2023 r., VIII Ua 10/23
- Uzasadnienie SO w Łodzi z 2 lutego 2023 r., VIII Ua 69/22
- Wyrok SO w Bydgoszczy z 31 sierpnia 2022 r., VI Ua 80/21
- Wyrok SO Warszawa-Praga w Warszawie z 24 listopada 2021 r., VII Ua 57/21
- Zarządzenie SR Szczecin-Centrum w Szczecinie z 15 czerwca 2021 r., IX U 292/20
- Uzasadnienie SA w Katowicach z 2 czerwca 2021 r., III AUa 1520/19
- Zarządzenie SR Szczecin-Centrum w Szczecinie z 29 marca 2021 r., IX U 238/19
- Wyrok SR w Świdnicy z 17 lutego 2021 r., IV U 135/20
Wszystkie (103) z filtrami według źródła, roku i sądu · szukaj w ich treści
Historia zmian
4 brzmień, obecne od 1.01.2018
… wymiaru składek;
2) kwota przychodu określona w umowie przypadająca na pierwszyza miesiąckalendarzowy ubezpieczenia, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4, a jeżeli kwota ta w … z którymi płatnik składek zawarł takie same lub podobne umowy-–dla ubezpieczonych wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej … chorobowego, a okres ubezpieczenia chorobowego rozpoczął sięnie później niżpo przerwie nieprzekraczającej30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, przy … zasiłku chorobowego stosuje się odpowiednio przepis art. 37 ust. 1.
3. W przypadku ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe stanow …
Art. 49.
1. Jeżeli niezdolność do pracy powstała w pierwszym miesiącu kalendarzowymprzed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku stanowi:
1) najniższa miesięczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4 -–dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru … przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni-za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku –dla ubezpieczonych będących członkami rolniczych spółdzielni … osób wykonujących pracę nakładczą na rzecz danego płatnika składek-za miesiąc, w którym powstało …
… najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniach, o którejktórych mowa w art. 513 pkt 4 - dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru składek,;2) kwota przychodu określona w umowie przypadająca na pierwszy … wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia,;3) przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni - dla … rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,;
4) przeciętny miesięczny przychód osób wykonujących pracę nakładczą …
Odsyłają tu (2)
Odsyła do (4)
- ustawa zasiłkowa art. 3 pkt 4 odesłanie
- ustawa zasiłkowa art. 37 ust. 1 odesłanie
- ustawa zasiłkowa art. 48a odesłanie
- ustawa zasiłkowa art. 48a ust. 1 pkt 2 odesłanie