Prosto w prawo Dla profesjonalisty

Art. 49 ustawa zasiłkowa

Obowiązuje od 1.01.2018Stan prawny na 5.10.2026·Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗

Aktualne brzmienie

Art. 49.
1.Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku stanowi:
1)najniższa miesięczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4 – dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru składek;
2)kwota przychodu określona w umowie przypadająca za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4, a jeżeli kwota ta w umowie nie została określona, kwota przeciętnego miesięcznego przychodu innych ubezpieczonych, z którymi płatnik składek zawarł takie same lub podobne umowy – dla ubezpieczonych wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
3)przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku – dla ubezpieczonych będących członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych;
4)przeciętny miesięczny przychód osób wykonujących pracę nakładczą na rzecz danego płatnika składek za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku – dla osób wykonujących pracę nakładczą.
2.Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, a okres ubezpieczenia chorobowego rozpoczął się po przerwie nieprzekraczającej 30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, przy ustaleniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego stosuje się odpowiednio przepis art. 37 ust. 1.
3.W przypadku ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe stanowi zadeklarowana kwota, jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, a okres tego ubezpieczenia rozpoczął się po przerwie nieprzekraczającej 30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, stosuje się odpowiednio przepisy art. 48a. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego:
1)przyjmuje się miesięczną najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz kwotę zadeklarowaną, w przeliczeniu na pełny miesiąc kalendarzowy ubezpieczenia, w części przewyższającej najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, za miesiąc kalendarzowy, w którym powstała niezdolność do pracy, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4;
2)w liczbie pełnych miesięcy kalendarzowych ubezpieczenia, o której mowa w art. 48a ust. 1 pkt 2, uwzględnia się również miesiąc kalendarzowy, w którym powstała niezdolność do pracy.

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 5.10.2026, tekst z 16.09.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗ · otwórz w wyszukiwarce · kanał Atom · zgłoś błąd

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.

Powiązane przepisy

Orzeczenia i interpretacje (103)

Powołują ten przepis: 103 orzeczeń sądów powszechnych, SN i TK (SAOS); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.

Wszystkie (103) z filtrami według źródła, roku i sądu · szukaj w ich treści

Historia zmian

4 brzmień, obecne od 1.01.2018
od 1.01.2018 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
… wymiaru składek; 2) kwota przychodu określona w umowie przypadająca na pierwszyza miesiąckalendarzowy ubezpieczenia, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4, a jeżeli kwota ta w … z którymi płatnik składek zawarł takie same lub podobne umowy-–dla ubezpieczonych wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej … chorobowego, a okres ubezpieczenia chorobowego rozpoczął sięnie później niżpo przerwie nieprzekraczającej30 dni od ustania ubezpieczenia chorobowego z innego tytułu, przy … zasiłku chorobowego stosuje się odpowiednio przepis art. 37 ust. 1. 3. W przypadku ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe stanow …
od 1.12.2013 do 1.01.2018z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
Art. 49. 1. Jeżeli niezdolność do pracy powstała w pierwszym miesiącu kalendarzowymprzed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku stanowi: 1) najniższa miesięczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniach, o których mowa w art. 3 pkt 4 -–dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru … przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni-za miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku –dla ubezpieczonych będących członkami rolniczych spółdzielni … osób wykonujących pracę nakładczą na rzecz danego płatnika składek-za miesiąc, w którym powstało …
od 8.02.2005 do 1.12.2013tekst jednolity (obwieszczenie)potwierdzonestały link
… najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniach, o którejktórych mowa w art. 513 pkt 4 - dla ubezpieczonych, dla których określono najniższą podstawę wymiaru składek,;2) kwota przychodu określona w umowie przypadająca na pierwszy … wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia,;3) przeciętny miesięczny przychód innych członków spółdzielni - dla … rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,; 4) przeciętny miesięczny przychód osób wykonujących pracę nakładczą …
od 1.09.1999 do 8.02.2005tekst pierwotny ustawypotwierdzonestały link

Odsyłają tu (2)

Odsyła do (4)