prosto w prawo Dla profesjonalistów

Art. 9b ust. 7 ustawa o CIT

obowiązuje od 15.09.2023Stan prawny na 5.10.2026·Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗

Aktualne brzmienie

7.W razie połączenia lub podziału podmiotów, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów, w przypadku gdy podmiot przejmowany lub dzielony stosował metodę ustalania różnic kursowych, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmioty powstałe w wyniku podziału lub połączenia oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, z wyjątkiem podmiotu przejmującego przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie, mają prawo do rezygnacji ze stosowania tej metody, niezależnie od upływu czasu jej stosowania. W takim przypadku podmiot informuje o tej rezygnacji w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym dokonano połączenia lub podziału. Przepisy ust. 6 stosuje się odpowiednio.

Prostym językiem

Podatnicy mogą wybrać, czy różnice kursowe obliczać według szczególnych zasad podatkowych (art. 15a), czy według przepisów o rachunkowości. Jeśli wybiorą metodę rachunkową, muszą stosować ją co najmniej trzy lata, a sprawozdania finansowe muszą być badane przez biegłego rewidenta. Wybór i rezygnację zgłasza się w rocznym zeznaniu podatkowym. Przy połączeniu lub podziale firm nowe podmioty mogą wcześniej zrezygnować z tej metody.

Opis wygenerowany automatycznie na podstawie powyższego przepisu. Wiążący jest tekst przepisu.

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 5.10.2026, tekst z 16.09.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗ · otwórz w wyszukiwarce · kanał Atom · zgłoś błąd

Zapytaj o swoją sytuację

5 wyjaśnień za darmo. Logowanie przez Google albo e-mail, bez hasła i bez karty.

Powiązane przepisy

Historia zmian

4 brzmień, obecne od 15.09.2023
od 15.09.2023 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
… z wyjątkiem podmiotu przejmującego przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie, mają prawo do rezygnacji ze stosowania tej metody, niezależnie od …
od 1.01.2019 do 15.09.2023odtworzone z tekstu ujednoliconegoniepotwierdzonestały link
… 1 pkt 2, podatnicy mają obowiązek stosować tę metodę przez okres nie krótszyniekrótszy niż trzy lata podatkowe, licząc od początku roku podatkowego, w którym została przyjęta ta metoda, z tym że podatnicy mają obowiązek w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, a w przypadku podatników rozpoczynających działalność - w terminie 30 dni od dnia jej rozpoczęcia, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnicy informują o wyborze tej metody w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym rozpoczęli jej stosowanie. 4. W przypadkuO rezygnacji ze stosowania metody ustalania różnic kursowych, o której mowa w ust. 1 pkt …
od 1.01.2012 do 1.01.2019z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
… w art. 15a, ustalając różnice kursowe od dnia, o którym mowa w pkt 1. 7. W razie połączenia lub podziału podmiotów, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów, w przypadku gdy podmiot przejmowany lub dzielony stosował metodę ustalania różnic kursowych, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmioty powstałe w wyniku podziału lub połączenia oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, z wyjątkiem podmiotu przejmującego przy podziale przez wydzielenie, mają prawo do rezygnacji ze stosowania tej metody, niezależnie od upływu czasu jej stosowania. W takim przypadku podmiot ma obowiązek zawiadomić o tej rezygnacji, w formie pisemnej, właściwego naczelnika ur …
od 1.01.2007 do 1.01.2012z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link

Odsyła do (3)