Spis treści ustawy
Art. 19 ust. 1a pkt 2 ustawa o CIT
zmieniony Obecne brzmienie obowiązuje od 1.01.2026 (Dz.U. 2025 poz. 1658).
Co się zmieniło
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
1) 19 % podstawy opodatkowania;
2) 9 % podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u któryc …
Aktualne brzmienie
2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 9.10.2026, tekst z 8.10.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗, otwórz w wyszukiwarce, zgłoś błąd.
Powiązane przepisy
- art. 4a pkt 14 definicjaspółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21;
- art. 4a pkt 21 definicjaspółce – oznacza to:
- art. 19 ust. 1 zasada ogólnaPodatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
Orzeczenia i interpretacje 4
Powołują ten przepis: 2 orzeczeń sądów administracyjnych (NSA i WSA) i 2 interpretacji indywidualnych (KIS); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.
- Interpretacja indywidualna z 14 kwietnia 2026 r., 0111-KDIB2-1.4010.67.2026.2.KWPrzy połączeniu metodą łączenia udziałów (art. 44a ust. 2 ustawy o rachunkowości), Spółka A prawidłowo ustali podatek należny w deklaracji CIT-8 według stawki 9% od dochodu łącznego (Spółka A + Spółka B), stosując zasadę kontynuacji statusu małego podatnika, przy jednoczesnym zarachowaniu zaliczek z
- Wyrok WSA we Wrocławiu z 4 kwietnia 2024 r., I SA/Wr 861/23
- Wyrok WSA w Poznaniu z 26 października 2023 r., I SA/Po 469/23
- Interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.528.2022.1.MKUCzy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, w okresach: 1. od 30 marca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., 2. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.?
Wszystkie (4) z filtrami według źródła, roku i sądu, szukaj w ich treści
Historia zmian
11 brzmień, obecne od 1.01.2026
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
1) 19 % podstawy opodatkowania;
2) 9 % podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u któryc …
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy … ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
1c. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki …
… przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 2002 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez …
Art. 19.
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
1a. Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, … posiadały udziały (akcje …
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24a24b, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 15% podstawy opodatkowania - w przypadku:
a) małych podatników,
b) podatników rozpoczynających działalność - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.
1a. Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, …
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, wynosi 19% podstawy opodatkowania.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 15% podstawy opodatkowania - w przypadku:
a) małych podatników,
b) podatników rozpoczynających działalność - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.
1a. Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby praw …
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i 22art. 24a, wynosi 19 % podstawy opodatkowania.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. Jeżeli …
Art. 19.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi:
1) od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2000 r. - 30% podstawy opodatkowania,
2) od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2001 r. - 28% podstawy opodatkowania,
3) od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2002 r. - 28% podstawy opodatkowania,
4) od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2003 r. - 24% podstawy opodatkowania,
5) od dnia 1 stycznia 2004 r. - 22% podstawy opodatkowania.
1. Podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19 % podstawy opodatkowania.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. Jeżeli organy podatkowe lub organy …